Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag köpte nyligen en Volvo 744. När jag hade kört ett tag med den så kollade jag alla vätskor och oljor i motorn, och
då såg jag att styrservo vätske behållaren var halvfull, så jag fyllde på den. Men efter det så händer det ibland att
servostyrningen plötsligt slutar fungerar och bilen blir jätte tung styrd, nästan omöjligt att styra om man står stilla.

Vad kan det bero på? Kan det bero på att jag blandade in en annan servovätska än vad det var tidigare?
Dessutom så "tjuter" det när jag svänger skarpt när jag står stilla.

Tacksam för svar.
(Detta är mitt första inlägg så hoppas det hamnade rätt).

Mvh, Jocke
av rid54
Servostyrningar av den generationen gillar inte att man pressar mot ändläget, undvik det. Tjut indikerar endera slirande rem eller luft i systemet (olika "tjut"...). Jag skulle nog, i ditt fall, föreslå en koll av remspänningen i första hand. Sedan att du kör sakta på någon parkeringsplats e.d. och rattar mellan fulla hjulutslag några gånger (inte stillastående). Om du inte får ordning på systemet med dessa åtgärder, kan det vara läge att kolla om oljan innehåller mycket luftbubblor i behållaren, då måste alla slangar kollas noga för ev läckage.
CleanUpGuy skrev:Hej,

Jag köpte nyligen en Volvo 744. När jag hade kört ett tag med den så kollade jag alla vätskor och oljor i motorn, och
då såg jag att styrservo vätske behållaren var halvfull, så jag fyllde på den. Men efter det så händer det ibland att
servostyrningen plötsligt slutar fungerar och bilen blir jätte tung styrd, nästan omöjligt att styra om man står stilla.

Vad kan det bero på? Kan det bero på att jag blandade in en annan servovätska än vad det var tidigare?
Dessutom så "tjuter" det när jag svänger skarpt när jag står stilla.

Tacksam för svar.
(Detta är mitt första inlägg så hoppas det hamnade rätt).

Mvh, Jocke
vad hällde du i ? det ska vara atf olja, röd..
av Arne
Det ska inte vara ATF röd olja. Volvo har en speciell olja för servostyrningen som är grön till färgen, gå in på Volvo och köp 1 liters burk och byt ut den gamla oljan om du hunnit blanda in en annan olja.
Att servon slutar fungera ibland kan också bero på att kilrepet till servopumpen är väldigt slak. Kolla remspänningen.
Användarvisningsbild
av Vix
Jag har ett liknande problem. När bilen startas genomkall finns ingen servoverkan alls de första ca. 30 sekunderna sen släpper det. Nivån i behållaren har hållt sig jämn och utan bubblor sedan jag köpte bilen. Har kollat slangar och kan inte hitta någon läcka heller. Nästa steg?
Tror remmen är rätt spänd, får kolla igen.
ATF Dexron III .
Enligt rekommendationer från oljebolag. Och den är röd. Grön olja "kom" inte förrän senare modeller.

Mvh
Lennart
Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte bli[…]

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]