Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av XiX1991
Hej allihopa, mitt första inlägg här som nybliven Volvo 740 ägare!

Jag har en Volvo 740 GL 1989 med automatväxellåda.
Och de problem jag har är att, fläkten snurrar, och vredet fungerar, men! När motorn blir varm/när det börjar blåsa varm luft, så "hackar" den, blåser till och sedan så stannar den, bara för att blåsa till igen och fortsätta så och när bilen är tillräckligt varm, stanna och knappt gå alls.
Har ingen aning om vad detta fel kan bero på mer än kanske ett jordfel? ??:-/

Någon som har förslag?
av Arne
Fläkten är enkel att ta loss för att undersöka. Lossa på panelen under handskfacket, (ovanför där man har fötterna) du kan nu se fläkten. Tag loss en stjärnskruv och kabelanslutningen, vrid hela fläkten några cm (bajonettfäste) och fläkten är nu lös. Nu kan du lätt kolla kolen och lagren på fläkten.
av umekille
Min fläkt nöp på full fart i somras då det var som varmast ute...
Säkringen gick så jag fick bygla med en kabelstump.
Tur den nöp på full fart så klara sig motståndsbryggan...
Tog loss den och smorde med Biltemas blåfärgade sprayolja.
Drog runt den och satte tbx.(den går så kraftigt igång att man får
sätta tbx. med skruv o allt för hålla i den går inte)
lät den gå lite på olika farter...tog loss o smorde rejält och sen
jag satte tbx. den går den t.om tystare än innan :)
av XiX1991
Arne skrev:Fläkten är enkel att ta loss för att undersöka. Lossa på panelen under handskfacket, (ovanför där man har fötterna) du kan nu se fläkten. Tag loss en stjärnskruv och kabelanslutningen, vrid hela fläkten några cm (bajonettfäste) och fläkten är nu lös. Nu kan du lätt kolla kolen och lagren på fläkten.
det är inte fel på självaste motorn, den går helt kanon, men det som är kruxet är att den slutar få en signal om att gå, och den signalen slutar den få helt slumpmässigt, men när den är varm så går den nästan aldrig och när den är kall går den nästan alltid.
umekille skrev:Min fläkt nöp på full fart i somras då det var som varmast ute...

Säkringen gick så jag fick bygla med en kabelstump.
Tur den nöp på full fart så klara sig motståndsbryggan...
Tog loss den och smorde med Biltemas blåfärgade sprayolja.
Drog runt den och satte tbx.(den går så kraftigt igång att man får
sätta tbx. med skruv o allt för hålla i den går inte)
lät den gå lite på olika farter...tog loss o smorde rejält och sen
jag satte tbx. den går den t.om tystare än innan :)
åter igen inte fläktmotorn som går dåligt.
Comonrail skrev:Går fläkten i alla hastigheter? kolla fläktmotstådet
Japp alla olika hastigheter funkar när motorn väl får "signal" om att gå när den slutar få denna "signal" då slutar det att fungera, så det verkar inte som om det är ett motstånd som det är fel på.
av umekille
Har du steglöst eller vrede med lägen?
Lutar åt att det är glappkontakt i det.
Eller så behöver motståndskortet lödas om.
av XiX1991
umekille skrev:Har du steglöst eller vrede med lägen?
Lutar åt att det är glappkontakt i det.
Eller så behöver motståndskortet lödas om.
Jag har vrede med lägen, jag får testa att skruva ner panelen imorgon och kika efter glapp. :-)-)
av XiX1991
Hej allihopa!
Jag tackar er alla för att ni svarat och ber hemskt mycket om ursäkt för att jag varit så långsam på att svara. Men nu äntligen har jag fått tummen ur och plockat ner panelerna i bilen och kommit åt fläktmotorn, och hittat felet.

Det var helt enkelt glapp på kabeln som går in i själva fläkten. Mycket konstigt att den funkade när motorn var kall och sedan inte när den var varm, men men.

Volvo har gått med kabeln på att väldigt konstigt sätt enligt mig, du dem hade "dubbelvikt" den innan den var fastlödd på motorlindningarna. så jag antar att det var ett kabelbrott där under isoleringen. Så jag åtgärdade detta, drog kabeln på ett mjukare sätt, lödde om den och vips! Så var allting som det borde vara.

Mvh
//XiX
Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte bli[…]

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]