Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena!
Köpte mig en sladdhink nu till vintern, fick en 940GL från 93 för ett skitpris just eftersom att något är konstigt med den!

Den är väldigt lättstartad, går igång på första 2 sekunderna men kan sedan dö för att vara tjurig i ett par minuter - om man inte varvar upp den och håller den på varv över 1000+.. då håller den sig vid liv.

Gasresponsen är otroligt långsam, gasar jag börjar den varva cirka 2 sekunder senare (Ett helvete upptäckte jag när jag stod i rusningstrafik, uppförsbacke, bil i röven och ingen handbroms) - Ibland tar det mer än 2 sekunder att få den att varva upp - Ser jag till att hålla ett varv över 1000+ så har jag däremot inga problem med gasresponsen, utan det är när den kommer ner till tomgång som det blir problem att varva upp den igen, tomgång ligger o pendlar vad jag tycker är ganska lågt på 600-700varv.
Kan varva hela vägen upp utan problem dock..

Orkeslös är den också! Den varvar på men inte fan kommer den någonvart.. och det är inte ifråga om att det är en GL utan jag skulle säga att den är 10 gångare långsammare än min gamla 740GL..

Lambdasondlampan lös som månen i natten, detta åtgärdade jag - visade sig vara en avgasläcka i form av att katalysatorns rör och röret bakom inte satt ordentligt och tätt, lampan slocknade direkt efter åtgärd.
Har även bytt tändkablar, rotor, fördelarlock utan framgång - tändstiften är inte bytta men ser ut att vara i perfekt skick.
LMM har testats att koppla ur, bilen dog efter 2 sekunder - Har även testat att öppna upp luftboxen och då gick den otroligt mycket sämre.
Soppapumpen surrar igång vid tändning!
Startgas har sprutats lite överallt men har inte hittat några läckor.

Då jag är nybörjare i kategorin hobbymeck så undrar jag, har ni några tips och vad bör jag kolla härnäst?
Bilen är förövrigt röd.....
Tack för svar!

Lambdasondlampan började lysa igen så jag tog och bytte lambdan och då fick den tillbaka orken iallafall - skulle fortfarande säga att den är seg men det är ju trotsallt en GL.
Avgasknallarna verkade gå bort i samband med det.
Hela avgassystemet är noggrant kollas efter läckage men inget hittades.

Tändmodulen är bytt också i samband med lambdan.

Det har blivit en klar förbättring med andra ord men är ännu inte klar för vägen.

Startar jag motorn så rullar den på som den ska men så fort jag ger gas så dör den, låter jag den däremot stå på tomgång ett par minuter så dör den inte vid gas.
När motorn väl är varm så är gasresponsen fortfarande seg och ger jag full gas så börjar den IBLAND "bluddra" men efter ett par sekunder så kommer varvet.
Sprutar jag in startgas vid luftboxen så börjar bilen tjura och dör.
Stänger jag av motorn så är den sedan svårstartad, kan nöta flera minuter på startmotorn utan att den går igång - inga livstecken alls.
På 940 GL 1993 är det väl B230FD? Kolla isåfall att Pulsair och EGR fungerar som de ska (läs: att de inte står öppna hela tiden och att det inte är lopp baklänges genom pulsairsystemet). De kan ställa till en del problem.
Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte bli[…]

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]