Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Maxwell
Besiktade min 760 i dagarna och avgasvärdena var inte de mest smickrande. Jag har ju en -88A så de mäter endast CO och det får max vara 3,5, det var 4,5. Inte skyhögt men det gav en 2:a med ombesiktning. Jag noterade ändå att de andra värdena var väldigt höga, tyckte mig se att HC låg på en bit över 200 samt ett lågt lambdavärde. Bilen har ju kat och lambda (B280F) men de mäter endast CO på besiktningen. Allt verkar iaf tyda på att motorn får alldeles för mycket soppa vilket också besvarade mina misstankar om man ser till bränsleförbrukningen.

Den är ju lh2.2 på V-sexorna så att läsa ut felkoder är inte aktuellt utan jag behöver tips på saker som kan strula.

Problemet har funnits ett tag och det jag bytt under tid är tempgivaren, den vid termostathuset (flera olika begagnade) samt BTR utan resultat. Man märker på motorgången att någonting inte står rätt till, den kan ibland pendla och på tomgång med kall motor stinker avgaserna av bensin. När motorn håller på att bli varm vill den nästan dränka sig i soppa och man märker att den blir kraftlös iom att den antagligen får för mycket bensin. När motorn blivit ordentligt varm försvinner delvis detta men bilen känns stundtals ändå orkeslös och motorgången är inte riktigt hundra. Har inga exakta siffror på förbrukning men skulle nog tro att den ligger på minst ett par liter milen i dagsläget.

Jag har ju sedan förra besiktningen (110808) kört 81 mil och då var värdena perfekta så att t.ex. katten "rasat" under denna period tror jag inte är sannolikt. Bilen har ju i princip stått stilla sedan augusti 2011. Även stiften är bytta under denna perioden.

Känner att en ordentligt omgång med multimetern skulle ge en del bra svar men skulle vilja ha input på mätvärden för t.ex. tempgivare och lamda. Alla seriösa idéer är välkomna, men att "fuska sig" igenom bes med etanol etc är inte aktuellt.
Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]

emblemwraps -crome delete

Ngn som använt dessa och som kan säga bu[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]