Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mellmountain
Hej,

Jag har 2st problem med låset på min Volvo 940 -94.

1) När man stänger förardörren åker låsknappen på insidan ner ungefär halvvägs. Om man sedan försöker öppna förardörren så låser sig hela bilen (centrallåset). Jag har lyckats låsa in bilnycklarna två gånger nu på grund utav detta och börjar tröttna rejält på det. Vad kan vara fel? Försökte demontera dörrsidan för att se om jag hittade något uppenbart fel men jag slutade då jag inte kom åt låsmekanismen. Är det någon som har en idé varför låsknappen åker ner och orsakar detta? Eller tips på hur man demonterar dörren så man kommer åt själva låsmekanismen.

2) Låset på bakluckan låser inte upp sig längre med resten av bilen. För att öppna bakluckan får man krypa in via baksätet och öppna. Handtaget fjädrar inte tillbaka längre utan man får manuellt trycka tillbaka det i läge. Hur tar man ut låset ur bakluckan och tittar på det?

Tacksam för er hjälp!
av sicnarf
Till bakluckans lås skulle jag rekomendera att spruta in massor med olja in i de små hålen och skrymslen bakom tryckhandtaget. Det löser säkert dina problem. Jag gör detta varje vår och höst och har aldrig haft detta problem på min 91
av umekille
Kopplade ur bakluckans reglagestag till solenoiden som låser/upp
den ,troligaste felet i bakluckan är ett kabelbrott på upplåsningskabeln.
Hur kommer man åt ini luckan skruva med det?
Någon som har fixat med detta?
(har luckan olåst men bor så till att det är ingen risk för inbrott)
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Om låsmotorn i bakluckan går så är det inte kabelbrott.
Utan jag tror att det kärvande handtaget som gör att den inte låser upp, precis som om man håller in dörrhandtaget när någon låser upp. Det går ju och plocka lös hela handtag/skyltbelysning och då är det lättare att komma åt och göra rent/skrapa bort det aluminium som ärgat.

Nedan en bild på tändningslåset o[…]

Piggare vid låga varv, där kompressorn […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??