Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Det tror jag funkar, om du har 50.8 mm kardan.
av jaka
Hej!
Jo! Det var 50,8mm kardan.
Hur få loss den lättast? Lossar jag kardan baktill och sedan lossar de fyra skruvarna för gummifästet under bilen och sedan drar ut kardan ur främre röret ..???Eller ??
Användarvisningsbild
av erikn
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 21#p740148

1. Märk upp kardanknuten närmast växellådan (på utgående axel) så att du kan sätta ihop det lika sen.
2. Lossa de fyra skruvarna som håller kardan i växellådan. Bakre änden kan du låta vara.
3. Lossa skruvarna (två st) som håller fast gummit i plattan som sitter under kardanaxeln.
4. Lossa plåten (fyra st skruvar) som gummit satt fast i.
5. Märk upp vid mittenknuten, dra ur främre axeln, se bilden i tråden jag länkade till tidigare.
6. Knacka loss lagret från axeln med hammare och dorn försiktigt. Ta en bild innan så att du sätter dit det nya åt samma håll
7. Smörj gummit med tvål eller silikonspray eller liknande, tryck dit lagret för hand.
8. Knacka dit lagret försiktigt med dorn på axeln.
9. Återmontera i omvänd ordning, förutom att du ska sätta dit skruvarna löst för gummit i plåten innan du skruvar fast plåten. Gummit ska skruvas åt sist när allt är på plats, även skruvarna för kardanknuten ska vara åtdragna.
Köpa en tidig XC90?

Jag råkade impulsköpa en XC90 D5 fr&ari[…]

Lossade på ett överfall i taget,blev ma[…]

Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju in[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin[…]