Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av knivmakarn61
hej! jag verkar ha samma problem på min 740 -89 B230F, den vägrade starta för en vecka sedan. har kollat båda pumparna, och de snurrar. sitter nya stift, kablar, lock och rotor, har fin gnista. bytte soppafilter idag, men den ger inget svar alls, har skruvat isär ledningen under huven och det pumpar fram bränsle, men det verkar inte som spridarna släpper igenom bensin, stiften är torra, kan det vara för svagt tryck från främre pumpen?. mätte en kontakt till spridarna(nyckeln i startläge) och fick svar på 3V, vilket verkar vara lite? om jag nu mätit rätt? stoppade in båda mätpinnarna i kontakten.. nu har jag kört helt fast. finns det nogon som kan tänkas ha några förslag vad jag ska göra?
av knivmakarn61
SA4AQS skrev:När du mäter spänningen till spridarna så mät mot batteriets jord då bör du ha 12v konstant i kontakten sen jordar styrenheten spridarna som då ska öppna.
tack så mycket för tipset...om jag inte får något mätresultat, antar jag att det kan vara relät? eller vad är det som gör att spänningen ligger på där konstant? när späningen mäts, skall tändningen vara av, eller på?
mvh
av knivmakarn61
SA4AQS skrev:Tändningen ska vara på tänk på att om du tar lös bara en kontakt så kommer du att få 12v på på båda polerna då dom andra spridarna leder igenom.
tack så mycket för ditt svar...
av knivmakarn61
har nu provat spänningen till en av spridarna och den visade 12V, gjorde även rent jordpunkterna på insuget.. men volvon verkar ha bestämt sig för att inte starta :( körde ett test på bränslet men fick ingen felkod, körde även det testet som går mot spridarna, tomgångsmotorn och kallstartsventilen, då hör man ju ett ljud från varje del som testet går igenom... men det var tyst när testet körde mot kallstartsventilen. den har funkat tidigare vet jag, alltså den har gett ljud ifrån sig via testet. kan den vara orskaken till att bilen vägrar? bilen står varmt ca18 grader.
Köpa en tidig XC90?

Jag råkade impulsköpa en XC90 D5 fr&ari[…]

Lossade på ett överfall i taget,blev ma[…]

Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju in[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin[…]