Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jaka
Hej!
Det är en 745:a från -87, femväxlad manuell ,230F motor.
Vilken olja bör man ha då i växelåda samt i bakaxelväxel!
Har ingen aning om vilken växellåda det är ej heller tillgång till någon manual...
av rd350
Finns två val till m47an, atf olja eller vanlig motorolja förslagsvis 5-40 syntet. Båda funkar lika bra, inga andra oljor används i dessa lådor.
av jaka
Hej!
Ok!
Efersom jag inte har overdrivelåda utan vanlig femväxlad manuell så kan jag köra med SAE 80W/90 (eller 75W-90)transmissionsolja ,från exempelvis Biltema i både växellåda och bakväxel!?

Hittade OK:s oljesida på nätet och där säger man : Q8 Auto 16 i växellådan (en ATF olja) och Q8 T-65 eller 75W-90 Transmissionsolja (Syntetisk)i bakväxeln.
På Swedol kostar den senare oljan 55:50 lit.
Men Swedol har inte Auto 16 endast Auto 15...Är det samma olja tro??
av rid54
I en gammal Haynes-bok hittade jag att M45, M46 och M47 alla ska ha ATF typ F -olja. Lite överraskande tyckte jag, men så står det så glöm mitt tidigare inlägg. Om "Auto 15" är samma som "Auto 16" vet jag inte, verkar ju inte troligt, egentligen. ATF typ F är ju en sorts specifikation och oljorna kan ju kallas vad som helst av tillverkaren... men nånstans på förpackningen bör det ju stå vad det är för slags olja!
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag skrev att jag använder ATF Dextron, Det är Mobils "Heavy duty" transmissionsolja för tunga fordon och transmissioner i industrin. Till personbilar rekommenderar Mobil "Mobil ATF 320", annars är det ATF typ G som rekomenderas. Bakaxel är det fortfarande oavsett fabrikat SAE 80W-90 GL5 (hypoid olja) som gäller (om du inte har diff. broms)

Mvh
Lennart
Köpa en tidig XC90?

Jag råkade impulsköpa en XC90 D5 fr&ari[…]

Lossade på ett överfall i taget,blev ma[…]

Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju in[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin[…]