Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av martinus3
Har sökt men blir inte riktigt klok. Min bil läcker en del vatten. Är väl inget jätteproblem att man får fylla på lite, det som däremot är lite jobbigt är vattnet på golvmattorna på vänster sida. Ser att värmekranen läcker så och min fråga är om det går att ta bort den och ersätta med slangar? Vissa hävdar att värmereglaget både styr kranen och luftflödet varför det inte skulle göra något om man tar bort själva kranen och därmed alltid låter elementet vara varmt. Om det går, hur gör man enklast?
av jaka
Hej!
Visst kan du ta bort kranen och ersätta den med en rörstump men...då har du ju värmen på i bilen hela tiden! -Lite varmt på sommaren!
Användarvisningsbild
av lennarte
jaka skrev:Hej!
Visst kan du ta bort kranen och ersätta den med en rörstump men...då har du ju värmen på i bilen hela tiden! -Lite varmt på sommaren!
Då sätter man väl på AC-n.... :D
På 740-in och även 940 modellen (med eller utan AC) reglerar man samtidigt (med samma spak) både vatten och luftflödet. När du stänger av värmen leder du samtidigt all inkomande luft förbi elementet. Samma när du har full värme på leder du all luft genom elementet, så egentligen behövs ingen kran

Mvh
Lennart
av umekille
lennarte skrev:
jaka skrev:Hej!
Då sätter man väl på AC-n.... :D
På 740-in och även 940 modellen (med eller utan AC) reglerar man samtidigt (med samma spak) både vatten och luftflödet. När du stänger av värmen leder du samtidigt all inkomande luft förbi elementet. Samma när du har full värme på leder du all luft genom elementet, så egentligen behövs ingen kran

Mvh
Lennart
Precis :wink:
Tog bort kranen på min 745 och även spjällvajern
fick ingen värme trots rakt rör in...så spjällfunktionen
styr inluften(satte kran i motorrummet tillsvidare)
emblemwraps -crome delete

Jag hade nog investerat i en hel grill-som finns […]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Hej, Fick en felkoden P24C6 idag och nu är d[…]

Ladd problem Volvo 760

Hej, har en 760 d24 som inte vill ladda som den sk[…]

Köpa en tidig XC90?

Jag råkade impulsköpa en XC90 D5 fr&ari[…]