Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvoist
Finns det någon möjlighet att starta bilen om man blir stående eftersom larmdosan/fjärren lagt av?

Min tanke är om man är ut på semester rätt ut i "urskogen" och blir stående pga larmdosan lagt av.

Är det då totalt omöjligt att starta bilen fast du kommer in i bilen med nyckel? Även startspärren är ju aktiverad då dosan inte fungerar.

Blir man ståendes eller finns det något knep att kringgå detta?
Volvos ingenjörer har förhoppningsvis tänkt ett steg längre att detta är en möjlig situation.

Larmfrågor osv förbikoppling kan lätt vara en känslig fråga,skicka gärna PM om ni inte vill lägga ut info offentligt.
SA4AQS skrev:Är man ute i urskogen behöver man låsa bilen med larm då?

Det finns ju en nödavstängnings procedur men jag har aldrig provat den.

Sen har jag en teori som jag inte provat ännu, den inefattar en skruvmejsel under motorhuven...
Undanbeder gärna oseriösa svar. Tack ! :)
Vadå oseriös, jag var fullt allvarlig :???:
Är man orolig att inte larmdosan fungerar när man är mitt i skogen behöver man inte låsa och larma med dosan utan det går att använda nyckeln i dörren för att låsa utan att larmet blir aktiverat.

Och skulle man nu stå där ute i skogen med larmad bil och en dosa som inte fungerar då låser man väll upp bilen med nyckeln och öppnar dörren varvid larmet går och startspärren blir aktiverad, då far man väll prova om nödavstängnings proceduren fungerar eller rycka säkringen till larmet så att det slutar blinka och tuta sen med skruvmejseln starta bilen genom att koppla över startmotorn.

Var mitt svar så oseriös nu då?
För att få ett seriöst svar, behöver vi nog börja med att få reda på vad för larm du har monterat i just din bil..

vg1 lr vg2 ? , lr är det nåt eftermonterat?.
blådåren skrev:För att få ett seriöst svar, behöver vi nog börja med att få reda på vad för larm du har monterat i just din bil..

vg1 lr vg2 ? , lr är det nåt eftermonterat?.
Bilen är en 945 årsmod 98. Larmdosan är Volvo orginal. Tror larmet också är orginal då jag är andra ägaren på bilen sen den blev utplockad ur affär och troligen hade larmet monterat redan då.
Hoppas det är till någon hjälp,annars hjälp mig gärna vart jag ska söka infon.
av rd350
Koppla förbi startspärren om du är osäker på ditt larm. Kanske inte ska förklara här var den är inkopplad men det är väldigt enkelt. Å andra sidan så lägger dessa larmen "aldrig" av så vida man har en frisk fjärrkontroll (dessa var dock tidigare av dålig kvalite)
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]