Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Noraskog
Fick överta en släktings Volvo 744 90 med knappt 15000 på mätaren , bilen va i kanonskick förrutom lite rost på bakskärmarna alltså kanten på skärmarna. Läste på div forum och gjorde följande

Slipade och blästrade båda kanterna plåtrena all rost va borta , tvättade med thinner och sedan la jag på rostskyddsspray i flera lager , sedan den lackfärgen i detta fall vit, flera lager och jag va nöjd med resultatet

Nu 8 månader senare har färgen spruckit på många ställen och plåten och rost syns!!! (Tvättade den idag och då lossnade stora bitar av färgen)

Tilläggas att jag kört över 1000 mil på saltade vägar nu i vinter och bilen har stått parkerad under långa perioder oavspolad från salt

Det viktigaste är inte finnishen utan att lacken stannar kvar

Please help me
Användarvisningsbild
av lennarte
Lägger man på flera lager måste man se till att det är torrt mellan. Sedan tål inte alla färger varandra och till sist galvad plåt i sig själv kan vara svår att fästa färg på. Det finns betmedel att tvätta med. Som sagt, det är mycket som kan gå fel. och det är aldrig kul att göra om något.

Mvh
Lennart
av Noraskog
Tack Lennart.. Kan det vara ide att först tvätta ren när det är plåtrent sen lägga på primer och sedan spackla upp lite så det blir helt jämnt och slätt för att sedan spray på lacken?? Eller är det överkurs , det syns ju inte vill bara få bort rosten
av sicnarf
Blästrade du verkligen plåtrent? Det är den stora frågan här? Minsta lilla rostpor så växer rosten tillbaka sen. Du måste ta bort innerskärmarna om du vill göra helt rent och rätt. Sen behöver du inte lägga på flera lager rostskyddsfärg. Jag använder hammarlack som rostskyddsfärg och den funkar för mig.
Senast redigerad av 1 sicnarf, redigerad totalt 0 gånger.
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]