Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av joakimahlen
Hejsan ! det är så att min motor verkar inte få soppa ordentligt och efter att ha bytt filter ett antal gånger misstänker jag nu att tanken är full i skit... finns det någon sil i botten ? isåfall hur kommer jag åt den ? eller hur gör man för att få rent i tanken?

Har den stora diesel tanken... tror den är på 75l ?

mvh jocke
av Rådlös
Vad misstänker du att det är som förorenar tanken? När det gäller diesel så finns det så kallade dieselmikrober. Läs detta: http://old.sxk.se/tekniska/btf/bransle/ ... ransle.htm
Detta är ett så "svårt" problem så att det är förmodligen enklast att ta ner tanken och göra rent. Det är ju viktigt att du får bort allt. Annars börjar det växa till sig igen och då får du aldrig någon rätsida på det.
av umekille
Har du plast eller plåttank?
om du slangar ur den...
sila sen bränslet genom ett
melittafilter så ser du om
det blir skitigt.
av Rådlös
Det finns bekämpningsmedel. Grotamar heter ett som jag kommer på så här på rak arm. Du hittar mer om detta i fritidsbåthandeln. Men som sagt, du måste göra mekaniskt rent först av allt.
av joakimahlen
räcker det alltså inte bara med att slanga ur dieseln och hälla i ny?
om inte... folk pratar om att man kan göra rent tanken med citronsyra? typ att man fyller upp tanken med detta.... låter det stå i några timmar och sedan slangar man ur den igen ?

tror jag har en plast tank ? är inte säker !
av joakimahlen
va ute idag och tömde tanken och sedan silade jag dieseln i ett kaffe filtet... inga alger ! det ända jag hitta va några spår av sand? ska imorn åka och köpa ett nytt filter och sedan göra rent bränsleledningarna !
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]