Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MickeKarl
Har problem med att SRS lampan lyser. Bilprovningen klagade på att inte bältet rullades upp korekt. Så lossade upprulleren och kontakten till bältessträckaren för att smörja upp den.
Efter att jag satt tillbaks prylarna så började SRS lampan att lysa.
Vad kan ha hänt?
Får fel kod 2-4-2 Höger bältessträckare, avbrott I krets.
Borde ju inte bli något fel för att man lossar kontakten och sätter till baks den?
Hade dock bilen igång för att få lite värme. Kan det ha gjort så att någon box gått sönder?
Om kretsen är hel slocknar då lampan eller måste en verkstad släcka lampan med något instrument?
kan man mäta sig fram till något med multimetern?

Hoppas på hjälp!
av sicnarf
Prova lossa batterikabeln 30 min och testa sedan.
Bil typ och årsmodell?
Nästa gång du får såna problem så spraya silicon spray på bältet och rulla upp den bara. Du behöver ej lossa alltet. Silicon spray finns på Biltema för 60 kr
av MickeKarl
940 -95:a
Har haft av minus-polen under en natt. Problemet består.
Problemet var att bältet fastnade ute i bland så var något problem med mekanismen. Tack för tipset, är ju inte så att dom åker in jätte bra.
av sicnarf
242 coden betyder brott i kabeln vid bältet. Du fick koden när du lossade upprullaren. Hittade detta på ett USA forum för att ta bort felkoderna vid diagnosboxen
Remember to read the codes three times before clearing.
Remove the selector lead from the side of "A" and insert it into terminal 5 of output box "B".
Turn the ignition "on" to key position II.
Press the button on box "A". Keep it pressed for at least 5 seconds.
Release the button. The LED lights.
Press the button again when the LED lights and keep it pressed for at least 5 seconds.
Codes are now cleared.
If this does not help then disconnect negative battery terminal for 30 minutes and then drive after connecting the battery. Then repeat procedure by disconnecting,waiting for 30 mins and then drive again. And finally do it for third time again.
Senast redigerad av 1 sicnarf, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeKarl
Får prova det där med och ta av batteri-polen och sen köra en runda tre gånger då.
Ringde dock en volvo verkstad i dag och dom sa att man inte kunde släcka lampan själv. Efter som jag hade bilen på när jag lossade kontakten vid bältet.
av TourettesGuy
Stämmer..tror från 95´och framåt måste man till Volvo verkstad och släcka SRS-lampan. Hade brott i krets till förarairbag på 960, fixade felet själv men Volvo var tvungen släcka lampan..gick bra. Tog 5 min och var gratis men kan kosta flera hundra...
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]