Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av HakanH
Hej,
Min 945:a -91 230FB (32000 mil) krånglar och vägrar starta. Jag får soppa fram till insprutningen, så det är inte det. Provade med tändningslampa och jag får ingen gnista på något av tändstiften. Gjorde rent och kollade tändkablar, tändstift, fördelarlock och rotor. Inget synligt fel där. Bytte då tändspole och tändmodul. Fortfarande ingen gnista. Jag kollade då spänningen fram till tändspolen: 12,4 volt=samma som batteriet. När jag drar runt motorn med startmotorn får jag ca 0,12 volt i kabeln mellan tändspolen och fördelaren, men ingen spänning alls i någon av tändkablarna som går till tändstiften. Alltså ström fram till tändspolen, från tändspolen till fördelaren, men inget från fördelaren till tändstiften. Kollade också felkoderna i den lilla dosan med blinkande dioder: Inget fel lagrat. Kamremmen är hel också. Alla säkringar hela.

Nu har jag uttömt alla möjliga fel jag kan tänka mig. Vad i he....e kan det vara?

Tacksam för alla tips.
av Rådlös
Mät med en ohmmeter på tändspolen. (Vi utgår ifrån att du har en vanlig "burktändspole") Mellan stift 1 och 15 skall du ha 1 - 2 ohm. Mellan stift 15 och utgången på toppen på tändspolen skall du ha minst 12000 till 15000 ohm. Koppla bort alla anslutningar på spolen när du mäter.
av HakanH
Tack för tipsen. Ska kolla vevaxelgivaren och spridningsreläet + jordningar samt mäta på tändspolen. Det borde dock inte vara något problem med den eftersom den är ny. Å andra sidan är det Biltema, så det är väl bäst att kolla.

/Håkan
av Rådlös
Om du får fram bränsle, så borde det inte vara vevaxelgivaren. Om den är trasig (inte ger signal) så fungerar endast startmotorn. Inget mer händer. Varken bränsle eller tändgnistor.
Användarvisningsbild
av erikn
Men frågan är ju hur man testat. Pumpen går ju en sväng direkt man vrider om nyckeln och då byggs det upp ett tryck. Men om spridarna duschar när man kör på startmotorn så borde det ju som du säger inte vara något fel på vevaxelgivaren.
av HakanH
Jag körde bara startmotorn några sekunder med soppaslangen avskruvad precis innan insprutningen och en liten burk för att fånga upp soppan. Skulle alltså om jag fattar rätt fortfarande kunna vara vevaxelgivaren. Får testa igen i morgon.
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&a[…]