Hej!
Tack för all fin information som alla bidrar med här på forumet. Jag hijackar tråden och fyller på med lite egna liknande. Har en 745 GLE B230E -87 och går normalt som en klocka. Den har, under de senaste 3 åren, hickat till 10 ggr totalt under långre färder, typiskt bara en hicka per resa, helt sporadiskt. Så när kylan slog till förra veckan, så började den hicka ordentligt. Startar och går fint men när den blivit varm hoppar den till lite då och då, ungefär som den dör, men kommer snabbt igång igen. Varvmätaren fladdrar som ett asplöv i vinden och det krävs en rejäl urvarvning för att han ska bli av med hickan. Rätt jobbigt då jag kör i Stockholm och mycket tunnlar och broar etc, inte så kul att få stopp i rusningen.
Jag har studerat ett flertal trådar och gjort följande som verkar ha gjort susen för egen del:
- Bytt bensinfiltret
- Bytt fördelarlock + rotor (mkt enkelt, bara dra loss kablarna [kom ihåg ordningen], loss de 3 8mm-skruvarna, bort med locket och dra ut rotorn. Sätt i de nya delarna på samma ställe)
- Hällt i K-sprit + STP spridarrensgörare och sen tankat fullt.
Återkommer om den strular mer, får väl kolla bränslerelät och pumpen i så fall.
- By HeavyMetal