Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ford34
Hej
Jag har köpt en gammal Volvo 740 GLE / 88 till min dotter som håller på att ta körkort.
Men när jag köpte den så ryckte den lite, men det ska jag väll kunna fixa tänkte jag.
Men den här gammla Volvon håller på att överlista mig.
Jag har bytt Tändstift, Tändkablar, Fördelarlock, Rotor, Hallgivare ( Sitter i fördelaren)
Men den rycker ändå. Överväger att byta tändbox nu, men när jag var på Mekonomen så sa dom att det ska sitta en Vevaxelgivare på svänghjulet.
Ska sitta längst bak och uppe på motorn mot spränkåpan.
Men jag hittar den inte hur jag än kollar.... Så i en tråd någonstans att det fins en modell där det inte fins någon Vevaxelgivare, men vad håller då årdning på att insprutningspulsen kommer vid rätt tidpunkt...
Jag vore tacksam om ni kan hjälpa mig att reda ut detta problem....

VOLVO 744-883 GLE
Karosseri: TÄCKT
Tillv.månad: 000000
Reg.datum: 19871216
Chassinr: 744883J1218358
Motorkod: B230F
Motoreffekt kW: 85
Drivmedel: Bensin
Växellåda: Manuell
av sicnarf
Om du har hallgivare så har du ingen vevaxellägesivare/svänghjulsgivare. Det är hallgivaren som sköter detta.
Vet en kompis som hade såna ryck problem och han gjorde rent el kontakt stycket till effektförstärkaren för tändning . Jag vet ej riktigt vad det är för nåt, men så sa han. Han sa att den kontakten sitter bakom vänster strålkastarlampan bakom luftburken och man måste lossa luftburken för att komma åt den. Efter detta försvann hans problem
av Ford34
Har gjort rent kontakten på tändmodulen, men ingen skillnad... Överväger att byta tandmodulen... ev. byta tändboxen... ?:-/
av Ford34
Har en fråga...
Tänker prova att byta styrboxen. Det sitter en styrbox på höger sida, nere vid fötterna på passagerarsidan, är det den som styr tändning och sprut? eller finns det fler styrboxar?
av sicnarf
På min bil sitter bränsleboxen där vid pass fötter. På andra sidan vid förarens fötter sitter min tändbox är jag säker på.
av kanonen
Min 740 -88 med B230F ryckte som tusan också, men sedan en vecka har den helt upphört med dessa dumheter.
Jag bytte bränslepumpsrelät som sitter bakom säkringarna i bilen, i samma veva rev jag även isär spridarrelät som sitter på expansionskärlet. Ska jag vara helt ärlig tror jag att det var spridarrelät som spökade. Det gamla pumprelät var bara fyra år gammalt visade det sig, spridarrelät var "made i W. Germany" ;)
av Rådlös
Om luftmassemätaren krånglar kan det bli krafiga ryckningar. Som om det var glapp i tändningen, ungefär. Jag hade så i en 240 -92 med LH 2.4.

Till Ford 34: Om du har en hallgivare i fördelaren så har du LH 2.2. Då har du också Lambdasonden i eller väldigt nära grenröret. Du har inte heller någon diagnostikbox.
Om du i stället har LH 2.4 så har du en vevaxelgivare som sitter trång till över kopplingskåpan. Lambdasonden sitter nere under bilen, nära katalysatorn. Du har också en diagnostikbox bredvid vänster fjäderbenstorn. Där kan man läsa ut flekoder. Vevaxelgivaren och Hallgivaren gör samma uppgift, men dom sitter på olika ställen och är modellbundet.
Skiftningen mellan dom här olika motorstyrsystemen kom dessvärre inte i och med årsmodellskiftet som brukar vara i september varje år, utan kom i halvårsskiftet 1988. Därför brukar man tala om -88a med LH 2.2 eller -88b med LH 2.4. Man hör också benämningar tidig (a) eller sen -88 (b). Och det syftar då på det här utrustningsskiftet.
av Ford34
Jag har halgivaren i fördelaren, då är det altså en LH 2.2 jag har. Lambasonden sitter precis efter grenröret.
Vad bör jag då kolla i första hand?

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]

Fönsterhiss ur funktion

Kolla kablarna först mellan dörren och k[…]