Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mbuhre
Har en 940 ltt -96. Signalen från speedometern går till ABS-burken och hastighetsmätaren i grönvita trådar. Men enligt Haynes ska det även finnas en 4-polig instrumentanslutning som har denna signal:

1 grönvit "Speedometer pickup"
2 gulsvart jord
3 svart okänd signal
4 blåröd 12V från tändningslåset

Den tredje signalen vet jag förresten inte vad det är.

Någon som vet var denna anslutning finns? Jag försökte titta i röran under instrumentpanelen utan framgång, men kanske letade jag för slarvigt?
av NilsO
Hej.

Är du säker på att schemat avser just 940 96–? Haynesböckerna är lite virriga, och det där låter mer som något som kan finnas i tidigare 740.

Annars stämmer din beskrivning på signalerna från givaren på bakaxeln. Hastighetsmätaren ger i sin tur signal till bränslesystemet och ev farthållare.

Mvh
av mbuhre
Boken är den rätta och kopplingsschemana är nog korrekta men mycket små och svårlästa. Jag ser nu att den 4-poliga instrumentanslutningen i själva verket måste vara den som går in till hastighetsmätaren. Då är det den jag måste mäta på. Tack för hjälpen ;-)
emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]