Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har lite problem med min volvo 960 -93 3.0
Ibland(har hänt ett 10 tal gånger) börjar bilen gå oroligt några få sekunder ofta vid lite gaspådrag, samtidigt tänds miljölampan. Har släckt den genom att göra systemet spänningslöst något dygn. Men det kommer tillbaka ganska snart igen.

Jag har gjort följande:
Jag har läst ut felkod 1-2-1(luftmassemätare) och 3-2-2(renbränning luftmassemätare).
Jag har mätt upp alla kablar och värden enligt VADIS, motstånd, spänning, letat efter kabelbrott mm. Har även mätt resistansen i luftmassemätaren som är ca 3,5-3,6 ohm(2,5-4ohm), spänningen ut verkar stämma ca 1,4v med endast tändningen på, ca 2,4v på tomgång. Dock hinner jag bara se att den kommer upp i ca 3v(4v) vid renbränningen(bara någon sekund så multimetern kanske inte hinner reagera riktigt). Har i övrigt tittat på och fettat(elektronikfett) in alla kontakter och allt ser jätte fint ut.

Frågan är vad det mer kan vara?

Till saken hör att jag för skoj skull testat att rycka ur kontakten till lmm, motorn reagerade inte på det dock om jag försöker starta utan den inkopplad går den dåligt. Har den gått in i något säkerhetsläge(mer bränsle)?

Vad säger besiktningen om att miljölampan är tänd?
Tacksam för alla idéer och tips!
0280213012 är Boschnumret och då stämmer 1.4 Volt med specarna för den LMM:en. Detta garanterar dock inte att LMM i fråga arbetar korrekt. Om du har möjlighet så kolla med att prova en annan LMM. Det är nämligen så att för att kunna kontrollera en LMM fullt ut måste den sättas upp i en testbänk där man kan skicka in kända luftflöden.

Mvh GK
Det är det långa numret i mitten som är Bosch-numret: 0280213012. Samma LMM fanns även på några SAAB 9000-modeller. Använd Skruvat som du ser i reklam här på sidan för tabelluppgifter. På Skruvat kostar en ny 2 ½ tusen, men det finns även pirat för tusen kr mindre.
Finns en på en skrot i teleområde 0144, är det i din närhet? Du hittar den på bildelsbasen.

Försökte lägga in länken men den är tydligen för lång så det funkade inte. Du söker på bildelsbasen som följer Volvo/960 91-97/Bränsle/Luftmassemätare.

Mvh GK
Senast redigerad av 1 gnestakalle, redigerad totalt 0 gånger.
Det var roligt att höra. Hoppas det fortsätter att funka. Du får väl återkomma om någon månad och informera om utgången.

Mvh GK

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]