Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

[*]tjena ! vad ska man ha för motorolja tycker ni ?;-) samt olja i bakaxel och växellåda , någon som vet ungefär hur mycket det ska vara där ?:-)

sen undrar jag vad har ni för åsikter om att köpa oljor på biltema ? har det någon betydelse kvalitets messigt..?
Du kan gott köpa på Biltema men jag vet att OK har en billig motorolja för äldre motorer.
I motorn duger mineral eller halvsyntet. I övrigt kan jag inte ge något tips. Har du ingen Instruktionsbok till bilen, där står allt om vad som skall vara till bilen. Ammars brukar man kunna få tag på en sån på skroten.

Mvh GK
Hej!
Du bör köra på helsyntet då den oljan har lägre friktion än gamla typen av mineraloljor. Motorn drar mindre soppa på det viset och oljan smörjer bättre vid låga temeraturer då den är mer lättflytande.

Jag har i många år kört på Biltemas 5W-50 olja i min Audi 100 från -89.
Likaså har jag kört med Biltemas 10W-40 helsyntet i min Honda 1300 ST "Pan-European" från 2003.Har för mig att Biltemas olja kommer från Q8 eller om det var statoil, spelar ingen roll då oljan är samma som de stora oljebolagen säljer.
Växelådsolja bör du ha 80W-90 eller 75Wx90 syntetolja.

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]