Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Så här ser problemet ut: bromsar jag en gång helt normalt så tar bromsen precis som vanligt och bromsar bra, men om jag bromsar en gång direkt efter så är pedalen jättehård och man får ta i jätte mycket för att man ska få broms (dock inte lika bra broms), och om man då kör i 10 sek och sedan bromsar så tar det bra igen. Förstår ju att det är något med servon, men någon som vet vad det är som går sönder? är det bara byta hela servo-paketet eller ska man kolla upp någon packning eller slang eller så? tacksam för seriösa och snabba svar! :) mvh viktor
Har du motorn igång när det händer? Har du turbo motor? Det sitter en backventil mellan servon och insugningsröret, den gör att du kan bromsa 2 kanske 3 ggr. innan "suget" tar slut. Har du en turbo, sitter där en vacuumpump, eftersom du inte har något "sug" i insugningsröret när turbon "arbetar". Båda "versionerna" kan det kan det bli fel på. Det kan ju även bli på själva servon, men det är nog mindre vanligt.

Mvh
Lennart
viktorlindh skrev:ja motorn är igång självfallet, ja det är d24 td så det är turbo ja. okej men hur kollar jag om den vaccumpumpen är hel då? den slangen som går från den till servon inget lurigt med den? :) mvh viktor
Förmodligen är felet på vacuumpumpen. Där sitter nog en backventil i slangen till servon också, men har du motorn i gång så ska pumpen suga såpass att du ska kunna bromsa mer än en gång. Om du lossar slangen vid servon, ska du känna ett "rejält" sug där. Jag har ingen större erfarenhet av diselar. "På den tiden" jag jobbade "pofessionellt" med bilar var det bara Mercedes och en och annan Peugot som hade diesel. turbo fanns bara på lastbilar "modell större". Vacuumpump satt där på mercorna i alla fall, för dom gick sönder ibland. Du får säkert mer svar under dagen från "folk" som vet mer än mig om detta.

Mvh
Lennart
jag testade ta bort slangen vid servon och det var ett redigt sug där :) är det vaccumpumpen som trilskas då eller?
Du verkar kunna endel om dieslar, du vet inte vad det kan vara för fel med varvräknaren på bilen? har testat att switcha på kablarna till generatorn som det står W och + på men inget resultat. vet du vad det kan vara? har även kollat kontakten ibak på mätarhuset :) mvh viktor
viktorlindh skrev:jag testade ta bort slangen vid servon och det var ett redigt sug där :) är det vaccumpumpen som trilskas då eller?
Du verkar kunna endel om dieslar, du vet inte vad det kan vara för fel med varvräknaren på bilen? har testat att switcha på kablarna till generatorn som det står W och + på men inget resultat. vet du vad det kan vara? har även kollat kontakten ibak på mätarhuset :) mvh viktor
Diesel är inte min starka sida, men jag har "hållit på" med bilar i en massa år (över 40 år). Har du ett "rejält" sug i slangen så så funkar ju pumpen, men du vet ju fortfarande inte hur mycket sug du har. Eftersom bromsservon fungerar "en bromsning" så fungerar ju pumpen, fast kanske "för lite". Om du gör "tvärt om" och sätter slangen i servon och försöker suga "med munnen", så ska det bli motstånd efter ett par "sug". Om du då tätar slangen ska "suget" bli kvar i servon om den är hel. Det är kanske inte helt lätt att göra, men alternativet är att låta någon som vet och har rätt grejer mäta hur mycket vacum pumpen "ger". Ger den då rätt värden så är det servon som "krånglar". För du har väl kollat alla slangar och sådant så du inte har någon läcka någonstans. Jag hade en läcka på vacumtanken fram i fronten på min (förhöjd tomgång) 745 med B234 motorn.
Vad det gäller varvräknaren så ska den sitta på en "utgång" på generatorn som heter D+, om jag inte kommer ihåg fel. I alla fall om det är en Bosch generator

Mvh
Lennart

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]