Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hej745
Nu har den vackra herrgårdsvagnen blivit sjuk igen...

Symptom: Jag kör ett par dagar med den, som vanligt. Åker ut till Arlanda och parkerar och möter en polare. 15min senare så ska jag starta och den hostar och hoppar lite och går på typ 2 burkar. Försöker starta ett par gånger till men den startar inte. Givetvis på en 1tim parkering :-(O)

Både pumpen vid dörren och pumpen vid soppa tanken är knäpptysta.

Checkar säkringar, knackar på pumparna - inget konstigt, pumparna är knäpptysta.

Nu har jag lite frågor,
Går båda pumparna på samma styrning? Dvs samma relä?
Kan man köra om bara ena pumpen fungerar? Dvs kan tex den i tanken varit sönder länge och nu gav den vid dörren upp eller funkar bilen bara om båda pumparna funkar.

När jag kände med handen på den pumpen vid dörren så märkte jag ingen el-anslutning och trodde först att det var ett filter i min värld låter det vettigt, en pump i tanken och ett filter på vägen, men en annan kille sa att det också var en pump. Sitter det alltid en pump där? Eller är det ett filter? Om inte, var sitter soppafiltret?

Vilka tricks finns för att felsöka?
- Kan jag bygla något vid relä-plattan för att få pumpen/pumparna att gå hela tiden?

Den startade och går några sekunder på startgas så därav min tanke att det är bränslesystemet som är boven i dramat.

Ja jag skulle bli jätteglad om någon hade någon input!

Tack på förhand!

Edit: Efter lite googlade ser det ut som att det sitter en pump även framtill, tillsammans med filter.
Pumpen i tanken matar tryckpumpen som sitter under bilen längst ut, innanför tryckpumpen sitter filtret. Bilen kan fortfarande fungera om bara tryckpumpen funkar men du kan få problem när bränslenivån närmar sig kvarts tank. Bränslereläet är det långsmala vita längst till vänster i andra raden från föraren sett.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av emwtur
kolla om du kan låna ett relä av någon annan 740 - om du kan löda eller har någon kompis som kan löda så kan det räcka att öppna relät och löda om alla lödningar i det !
/emwtur
av Hej745
Hejsan!

Idag startade den med en gång men gick bara några minuter och sen dog den, under lite host och stånk.

Bytte reläet och den startade med en gång och har gått ca 5mil efter det utom problem.

Ska kolla över lödningarna i det gamla reläet. Tack för tipset, kan vara bra att ha med som backup.

Ska testa att slänga tillbaka det gamla relät och se att den förhoppningsvis inte startar för att utesluta något annat fel.

Konstaterade även att den bakre pumpen surrar när man slår på tändningen men framme vid dörren är det knäpptyst.

Tack för input!
Användarvisningsbild
av emwtur
http://www.pettsson.com/branslerela-lodning.html
innehåller lite allmäna tips- dock gäller det för en 850, så färg och placering stämmer inte !
men det ger kanske en del tips ändå !
/emwtur

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]