Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tullangen
jag har en 745 92 B230F. Motorn dör under körning och kommer i gång efter några sekunder. Men nu har det blivit värre, den stannar i stan och är svår att få igång. gjorde en felsökning och koden sa att det var; knackgivar sensorn.
och att det var något med spridarna, ( det var en kompis hjälpte till med kod grejen och kollade vad det betydde, jag har aldrig gjort det förut och visste inte att det gick att göra så)
jag har alltid haft mycket låg tomgång, ca 500 - 600 varv/min. Bilen känns trött och går lite ojämnt och ryckigt
Så något fel med tomgången har jag också.

Och jag som just fixat till bilen ( nytt avgassystem mm mm ) så den är nybesiktigad--- så har detta börjat... suck!

Någon som har några goda råd? kan det räcka med att bara byta den där knackgivaren ?

Jag tar tacksamt i mot tips och råd
av tuxedo
Nej, det är nog inte knackgivaren som orsakar driftstoppet även om den kan vara defekt.

Driftstoppen du nämner och att det går att återstarta efter ett tag är ett typfel som Volvo dras med.
Det är relät till bränsleinsprutningen som får sprickor i lödningarna inne i relät.
Det är det vita relät längst till vänster i mittersta raden märkt "E" i reläboxen bakom askkoppen.
Ta ur relät snäpp av höljet och löd om lödningarna.
Sprickorna brukar inte synas med blotta ögat.
Alt. byt relät.

Det kan också vara relät till inprutningsventilerna som har samma fel.
Det relät ssitter framför expansionskärlet på V. innerskärm i motorrummet.

Orsaken till sprickbildningen är hög värmeutveckling i relät, och när sprickorna börjar blir det ännu högre värme så till slut blir det avbrott p.g.a. sprickbildningen.
När bilen stannat kallnar relät och sprickorna går då ihop och det blir kontakt i lödpunkten igen tills tennet smälter i sprickan med motorstopp som följd.
Det är i första hand bensinpumpen som stannar då i bränslerelät "E".

//tuxedo
av tullangen
Hej. Jag lödde om det vita reläet innanför askkoppen. det som sitter i motorutrymmet är kapslat och verkar inte gå att ta isär, så det reläet tänker jag byta.
Jag plockade isär gas-spjellet och gjorde rent ( tänkte om tomgången skulle bli bättre) men jag upplevde inte skillnad mot förut.

Jag körde några mil i går kväll efter jag hade lött det vita reläet och bilen dog inte, så jag håller tummarna att det var det felet.

tack för tipset; tuxedo
av tullangen
Jag tror att bilen är fixad nu! :D
Jag bytte spridar-reläet ( det svarta reläet vid expansionskärlet)
Nu har jag nyss kört en 7 - 8 mil och bilen går fint ( bra lite låg tomgång) den går mycket jämnare än tidigare.

Och när jag låste bilen så funkade centrallåset, det har inte funkat på ett år, styrs det av samma relä? eller var det bara en lyckoträff att central-låset funkade?

Ja kul att bilen verkar funka nu i alla fall!

Tackar
av tuxedo
Bra.
Speciellt bränslerelät är ett klassiskt fel på Volvo.
Jag har alltid ett friskt relä med i bilen.

Om den nu fortsätter att går bra så vill jag tipsa om ett annat klassiskt fel på denna bil som du enkelt kan åtgärda i förebyggande syfte.
Det gäller spridarreläts jordning, det relä som du bytte.
Jordningen för detta relä är mycket simpelt gjort för att vara på en Volvo.
Om du tittar bakom höger strålkastare på innerskärmen i motorrummet så hittar du där en jordpunkt med flatstiftkontakter.
Den brukar ärga igen så spridarrelät tappar jordningen och då stannar också bilen.
Så ta loss flatstiftkontakterna gör ren dom med oxidlösningsmedel, och ta även bort hållaren med skruven i skärmen.
Skrapa rent hållaren på baksidan och skärmplåten från ev.lack eller rost, gör ren skruvgängan från rost och applicera ett tuntlager kopparpasta på kontaktpunkten mellan flatstifthållaren och plåten.
Ha även på kopparpasta på skruvgängan och återmontera.
Innan du sätter tillbaks flatstiftkablarna så nyp ihop hondelen något så att det går lite trögt att skjuta på dom.

Det finns en motsvarande jordpunkt på vänstra sidan också som går till andra komponenter, men den är lite svårare att komma åt.
Man får nog ta bort luftfilterhållaren tror jag.

Beträffande för låg tomgång så kan du prova att spraja in CRC 5-56 eller liknande i tomgångsmotorns ventilhus.
Den brukar att kunna kärva ihop så den får svårt att reglera.
Ta bort den grova slangen som går ut från tomgångsmotorn framåt, då kommer du åt att spraja in i ventilhuset,
Försök att spraja även uppåt så det sprider sej bra.
Efter detta kan du testa tomgångsmotorn genom att köra upp i en gansska brant backe på 1:ans växel utan att gasa, ta bort foten helt från gaspedalen.
Håll en hand på växelspaken för den kan vibrera lite, men tomgångsmotorn ska nu kunna reglera varvtalet så bilen kan sega sej uppför backen utan att det blir motorstopp.
I svårare fall kan man behöva lägga tomgångsmotorn i dieselolja ett dygn, men eldelen får inte komma under oljan.

Centrallåset styrs inte av detta relä.
Det är relä "L" tredje relät från vänster i första raden.

//lycka till, tuxedo

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]