Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av patan
Har två stötdämpare bak som börjar va slut. Vad jag misstänker är att det är sånna här "lastdämpare" eller vad dom heter. Sånna där som blir hårdare och hårdare ju mer man lastar i bilen. Dom kostar ju skjortan att köpa nya så jag tänkte bara sätta dit vanliga stötdämpare för en bra mycket billigare peng.

Är det bara att plocka bort dom gamla dämparna och sätta dit ett par nya, standarddämpare och inga sånna där lastdämpare eller vad det heter. Bilbolaget sa att man isf måste byta även fjädrar?
Nån som vet hur detta går till och har gjort detta?
av Nineforty
Om bilen har "lastdämpare", även kallat nivåreglering, så stämmer det .att fjädrarna är mjukare än på motsvarande bil med normala stötdämpare. Har nivåreglering på en av mina och det är bra så länge det funkar.

Det går säkert att köra med vanliga dämpare och mjuka fjädrar - men inte särskilt bra. Se till att skruva ihop nåt som funkar ihop istället. Ett par bakfjädrar kostar inte någon förmögenhet. 580 kr/st på Mekonomen.

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]