Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ibt
Tjena
Var ute och åkte med min gamla trotjänare, 740 -87, när det sa pang och motorn gick till graven, en b230e.
Fick en donatorbil billigt, 745 -88 med b230f. Här tog omdömesförmågan slut.

Efter lite våld och svärande är allt bytt men nu uppstod problem när den nya stammen skulle kopplas in mot instrumentpanelen, panelen hade en 3-stifts kontakt i mitten, medans stammen hade en 4-stifts kontakt.

Har letat som en galning efter ett svar men ej hittat något.
Kan jag klippa den 4-poliga och skarva på den 3-poliga och ignorera den 4 extra kabeln?
Eller måste jag flytta över instrumentpanelen också från donatorbilen? Vad jag kan förstå på andra inlägg så skiljer det sig i antalet kuggar i bakaxeln mellan 3 och 4 pin.

Jag vet att hela ingreppet är lite onödigt på en såpass gammal bil men jag gillar den och tänker inte ge upp den för det här lilla missödet :)
Det du gjort är just fel...

Det är endast en kontakt samma som din E motor. Som skall kopplas in.

Sedan har F motorn en tändbox och en bränsle box var för sig, dessa går i bakom kick panelen på passagerarsidan.

Härvan till dessa boxar går separat ifrån den andra

''olje tryck, vatten temp (till mätare), laddlampan, tillslag av startmotor mm'' härvan
( den härvan med dessa saker, det är den som skall in i den 8? poliga vita, eller ljusa kontakten på torpeden ),

så det är endast denna härva (som går ifrån motorn in i torpedevägen på pass sidan) du skall ha. ( de går in i torpeden på passagerarsidan.

Sedan är det e jord till boxarna och en plus ifrån tändningen. tror jag.

Kan kolla vart dessa skall kopplas in.,..

Ett tips är att fixa ett elschema!
Mvh Anders
av Ibt
Förlåt, såg att jag var lite vag i mitt inlägg,
allt är överflyttat, alltså motor, växellåda, kardan (hade krånglande overdrive så ja flyttade med den 5-växlade från donatorbilen), kabelstam i motorrum samt kabelstam med relä-central och säkringscentral, rubbet.

Allt är inkopplat nu och motorn startar och går fint. Provkörde den igårkväll.
Dom enda problemen har varit att man glömt hur kablar satt och att jag fick i tändningskontakten lite dåligt. Vilket för övrigt resulterade i lite alla möjliga roliga fel.

Bygget har nu följande status:
har bytt motor-funkar
Har bytt kabelstam i motorrum och kopplat in i motor-funkar
Har bytt kabelstam i fram i kupén med tillhörande relä samt säkringsbox-funkar

Men mitt dilemma var ju om man kan skarva på den 3-poliga från originalstammen till den nya stammen med 4-poler.
Tänk på att jag inte har bytt bakaxel så signalen som kommer är original 3-polig.
Eller kan dom ha slängt om färgernas betydelse på grund av annan signal?

EDIT: eller kan jag dra om kablarna från givare direkt till instrumentpanelen?
Ibt skrev:Ingen fara, problem löst.
Det gick att skippa den fjärde kabeln och skarva på den gamla kontakten.
Den går som en klocka nu, har nog lyckats rädda den från skroten
se där, annars hade ett tips varit att ta bakaxel givaren ifrån donator bilen (:

Du lär ha en rörstump och fixera med t[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]