Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bettan
Jag hör ett vinande/tjutande ljud, som följer motorvarvtalet. Det låter på alla växlar respektive friläge men inte om man frikopplar, varför en trolig felorsak skulle kunna vara en defekt växellåda, ett defekt urtrampningslager eller ett defekt centrumlager(svänghjulslager) i min mening. Jag har en 5-växlad manuell växellåda av typ M47 och jag hör även ett kort vinande ljud om jag frikopplar, rullar och växlar från 2:ans växel till 3:ans växel eller från 2:ans växel till 5:ans växel. Jag har inga problem med att få i några växlar med undantag för backen ibland. Det skorrar ingenting då utan det tar bara emot, vilket går att lösa med att rulla fram någon decimeter för att sedan lägga i backen. Jag har frikopplat med motorn igång, växel i och både vänster och höger bakhjul upplyft men allt är precis som det ska då, det vill säga ingen drivning på bakhjulen. Jag hör även ett ”gnäll” när jag frikopplar men det är väl mer regel än undantag. Vad tror ni är defekt?
Användarvisningsbild
av Bettan
Jag har nu bytt växellåda, urtrampningslager och packbox, vilket avhjälpte det vinande ljudet. Det var helt slut på växellådsolja till följd av en trasig packbox och så måste jag ha kört ett bra tag tills växellådan inte tålde mer till slut.

Nu har det emellertid uppstått ett nytt missljud. När jag kör på 5:ans växel mellan 70 till cirka 100 km/h uppstår det vibrationer/resonans någonstans ifrån... drivlinan eller kardan kanske? Vibrationerna försvinner om jag motorbromsar. Det låter inte på några andra växlar och jag hör ingenting över 100 km/h. Vibrationerna kan i och för sig drunkna i övrigt motorljud. Vad kan felet vara? Kassa motorfästen? Stödlager i kardan? Kan det var min bättre begagnade växellåda som jag bytte till som spökar, hoppas inte det... Hjälp!
Användarvisningsbild
av Bettan
Idag hissade jag upp bilen och okulärbesiktigade växellåda, kardan och bakaxel med motorn igång och 5:ans växel i. Det verkar som att vibrationerna uppstår i kardan eller i bakaxeln. Det hörs mest i bakaxeln eller i flänsen mellan kardan och bakaxel på 5:ans växel (ett dovt brummande ljud) men det hörs även att det vibrerar på lägre växlar fast då hörs inte vibrationerna när man sitter och kör.

Det var inte jag som bytte växellåda men jag antar att kardan endast har varit isär intill växellådan vid bytet?! Kan det vara hardyskivan eller sitter problemet längre bak? Stödlagrat? Bakaxeln? Hjälp!
Användarvisningsbild
av Bettan
Jag glömde säga två saker:

1.När man har kört på 5:ans växel och trampar ur och rullar så övergår vibrationerna till att låta som en fläkt som går istället för ett dovt muller (lagerljud).

2. När man gasar till och släpper gasen helt om vart annat på 2:ans och 3:ans växel känns det som att växellådan rör sig, vilket borde innebära att motorn rör sig. Kassa motorfästen?
Användarvisningsbild
av emwtur
du har väl ett stödlager på kardanaxeln ?
det brukar låta vid runt 80 ,
kolla också att bakre kardanknutarna inte rostat ihop - det kan ge konstiga fenomen :-)
börja med att kolla om det glappar i stödlagret !
/emwtur

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]