Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Varningslampan har tänds ett par gånger efter att jag har släkt den.
Det började med att den knappast gick på tomgång vid start av motorn och lampan tändes.
Felkoden 1-2-1 ”Signal från luftmassemätaren” raderades.
Efter någon dag så tändes den igen, gjorde rent luftmassemätaren med elektronikspray cleaner och raderade koden.
På hemväg i dag så misstände bilen till (dog någon kort sek.) och varningslampan tändes.
Samma felkod.
Min fråga, är det lyftmassemätaren som spökar?
Bilen har gått bra utan problem de ca 4.000 mil vi har kört och förra ägaren hade bytt lambdasond tidigare, Volvo original.

Lennart
Hej!

Tack för tipsen.
Jag har hittat en sida där det står lite om olika tester och värden.
Alla värden var OK med undantag av värdet mellan stift 2 o 3 vid tomgång som skall vara ca 2,3 Volt på tomgång.
Mitt värde var straxt under 2,5 Volt. Kanske det var inom toleransen? Värdet ökade med varvtalet.
Bilen går för övrigt bra även när varningslampan har tänds, märker ingen skillnad.
Har också funderat på om det är som rd350 skrev komponentfel som kommer och går.

Lennart
Hej!

Har kollat med startgas runt insug och luftmassemätaren. Inget märkbart läckage.
Har även känt och tittat vid övergången mellan grenrör och katten. Inget läckage.
Bytt luftmassemätaren (beg.) och tändmodulen (beg.) som sitter på insidan av vänster flygel.
Återkommer efter några provkörningar för i nuläget funkar allt så som tidigare men då med en felkod som dök upp. Återstå att se om felet kommer tillbacka.
Rapport kommer lite senare.

Lennart
Hej!

En lägesrapport. :)
Är kanske för snabb att skriva om mitt tidigare problem, men så är läget just nu. :???:
Har varit ute med bilen tre tillfällen och allt har funderat hittills. :lol: Om det nu var det ena eller det andra som spökade står i stjärnorna eller att felet kommer tillbaka. :roll:
Håller tummarna att det är OK förutom när jag kör. :wink:
Tack för tippsen. :D

Ha en bra sommar
Lennart
Hej igen!

Bilen går som den ska :D och förmodligen var det LMM:en enligt fler som har hör om mitt problem. ??:-/
Släpper tummarna som börjar bli blå. :wink:

Ha en bra fortsättning på sommaren 8)
Lennart

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]