Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av GoldSpeed
Tjenare, Jag införskaffade mig en 740 gl -90 förra veckan och har redan tröttnat på F motorn.

Så mina frågor är:

*Hur mycket problem får jag hos bilprovningen om jag ska regga 740 med FT motor utan gjort något mer med bilen än bytt motor?!

*Vilka modifieringar krävs i el väg ?!

*Skiljer sig FT motorn mellan årsmodeller eller kan jag stoppa i vilken som?!

*Behöver jag några intyg av något slag hos bilprovningen?!

*Och till sist, Passar FT motorn rakt i eller krävs det mycket ombyggnad?!

Tack i förhand !!!!!!
Mvh André :P
av turboälskare
jag kanske inte kan svara på alla frågor men några iallfall..
Och till sist, Passar FT motorn rakt i eller krävs det mycket ombyggnad?!
Svar: alla motorer från 240-740-940 passar rakt ner förutom 16V

*Skiljer sig FT motorn mellan årsmodeller eller kan jag stoppa i vilken som?!
Svar: vissa motororer har inte oljekylda kolvar. men annars är det exakt samma!

*Vilka modifieringar krävs i el väg ?!
Svar: det krävs inte så mycket ändring. du får dra över lmm till andra sidan mest.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
GoldSpeed skrev:Hur mycket problem får jag hos bilprovningen om jag ska regga 740 med FT motor utan gjort något mer med bilen än bytt motor?
Dem konstaterar bara att din bil inte uppfyller reglerna och skickar ut både bil och dig ur hallen. Du lär även byta växellåda till en som satt på turbomotorerna för att klara dig.
GoldSpeed skrev:Vilka modifieringar krävs i el väg?
Förlänga lmm-kablarna och byta styrboxar.
GoldSpeed skrev:Skiljer sig FT motorn mellan årsmodeller eller kan jag stoppa i vilken som?
Ja, det skiljer. Det du vill ha tag i är en FT/FK 90 eller nyare. Dem äldre är dels sämre och dels så kan du inte registrera bilen med dem. -89'an går i och för sig att regga med, men håller man sig 90 och nyare så får man en vettigare motor.Sen efter 90 så skiljer wastegateklockan bara mellan fk oh ft. Och mellan olika ft så skiljer det om dem har kolvkylning eller inte.
GoldSpeed skrev:Behöver jag några intyg av något slag hos bilprovningen?
Nej, inte så länge motorn du sätter i är helt i originalskick och har original katalysator och du använder rätt växellåda.
GoldSpeed skrev:Och till sist, Passar FT motorn rakt i eller krävs det mycket ombyggnad?
Passar rakt i.

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]