Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bodhii
Hur hårt ska man egentligen dra spindelleden och stab-staget? enligt Haynes ska man ha 42 mm på stabilisatorstaget men för mig har inte ens gummibiussningarna styrt i vid 42 mm. Jag drog ner dem till samma mått som de gamla vilket var 33 mm? Nån mer som har erfarenhet om detta?

När det kommer till spindelleden så undrar jag i stort sett samma sak, det viktiga är väl att konan "bottnar" men i mitt fall så verkar det som jag bara kan dra och dra därför undrar jag hur mkt man ska dra? Risken måste väl finnas att man drar ihop hela gummit? Haynes säger inget om detta utan säger endast 60 Nm om ja fattade rätt vilket då blir fallet att konan inte styrt tillräckligt enligt mig? vad säger ni andra?

Sen har jag även bytt bromssköldar fram idag samt smort upp lagren igen. Bara jag får klarhet i dessa spindelleder och stab-stag så ska nog detta bli bra! :-)-)
är du säker på att inte spindelleden snurrar i konan ?
ibland kan man få ta ett spett/rör/domkraft och pressa ihop konan samtidigt som man drar åt muttern för att inte konan skall slira.
att det är rent i konan hjälper också !

måttet på stabilisatorstaget ?
vad jag minns stämde haynes på min - mät på yttersidorna på brickorna !
/emwtur
tja
vad gäller spindelleden så har du säkert helt rätt, ska kolla det imorrn!
Du har ingen möjlighet att mäta ditt stabstag med skjutmåttet, jag mätte den gamla innan demontage den var 33 mellan brickorna, och haynes säger 42 mm. Provade 42 mm med det nya staget men jag tycker det ser ut att sitta "väldigt" löst då? Gummina sitter rätt monterade!
vad säger panelen?

mvh
inte "mellan" brickorna !
inklusive brickorna !
sitter i en sommarstuga i danmark, inget skjutmått
- skulle kunna ta en bild på staget med en tuborg i bakgrunden :-)
/emwtur
Snackar vi helt ny spindelled? Var konan och hålet rent och torrt vid montage?

Återanvände ni de gamla gummin till stab-stagen, eller är dessa nya? Har man pressat ihop dom tidigare till 33 mm...vilket är åt he*vete, så förstår jag att det glappar vid 42 mm (som måttet ska hålla).
hej igen

nu har jag varit på volvo och tittat i verkstadshandboken tillsammans med mekaniker, och enligt de på volvo så ska stabilisatorstaget/krängningshämmarlänk dras med 90 Nm, den undre skruven alltså. måttet blir precis som du sa emwtur 42 mm! Jag mätte inte högst upp på brickan. Tittade i boken lite nogrannare och såg då precis som du sa!

Då skulle vi väl kunna säga att problemet är löst.

Nu ska jag svälja huvudet o byta kropp! Tur att forumet finns! Skål

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]