Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ekkan
info: 945 b230fk, -1997, bsr chip, bsr tryckklocka, AC, (bortkopplad kompressor)

problem: när jag "kallstartar" bilen (behöver inte ens vara kall, räcker om bilen stått nån timma och börjat kallna) så känns de som den går på 2 cylindrar och hela bilen gungar och hoppar, tomgången är då också väldigt orolig. varvar jag då motorn till 2500rpm i 3 sekunder försvinner det och jag kan köra iväg. problemet försvinner också om bilen står och "går till sig" i 10-20 sek. Det andra tomgångs problemet jag har är att efter start är den alldeles för hög (1100-1500rpm) när bilen är "kall". när tempmätaren sedan är mitt emellan kall och normal arbetstemp så ligger tomgången ganska stadigt runt 800. när bilen sedan är varm så har jag alldeles för låg tomgång
istället (halkar ner på 600-550rpm, och efter 2 sekunder lägger den sig stabilt på 800rpm igen). och fortsätter göra det varje gång bilen ska ner på tomgång.

PROBLEMET FIXAT! gjorde rent tomgångsmotor,spjällhus,bytte vakuumslangar och gjorde ren vevhusventilationen
Senast redigerad av 2 ekkan, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av emwtur
börja med att rengöra och smörja upp tomgångsmotorn
rengör även gasspjället när du är igång !
finns en beskrivning i en annan tråd om du söker lite !
/emwtur
av ekkan
emwtur skrev:börja med att rengöra och smörja upp tomgångsmotorn
rengör även gasspjället när du är igång !
finns en beskrivning i en annan tråd om du söker lite !
/emwtur
har gjort ren tomgångsmotorn utan resultat.
ska rengöra gasspjället också.

hur påverkas det om jag har läckage vid spridartätningarna?
vad händer om motortempgivaren är trasig/felande?
dålig/trasig membran i orginal dumpventil?
Användarvisningsbild
av emwtur
kolla och justera tomgångskontakten på spjället också - det glömde jag skriva !
spridartätningarna kollar du med startgas - ger tjuvluft !
/emwtur

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]