Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SHO
Först o främst tack för alla tips kring mitt kamremsbyte på 740.n med k-motorn. Det var ngr svettiga dagar när jag trodde det blivit ventilsallad.....

Nu till denna fråga: Jag har upptäckt lite rost här o var under bilen och undrar således om blästra kan vara ett alternativ? Främst för att jag hatar att slipa för hand. Bilen är rejält rostskyddad för 7-8 år sedan men det har släpt på ett par ställen där förre ägarens tant slipat bort det hon trodde var smuts när det defacto var rostskydd. Bl a 1 x 2 dm på en balk. Inte så djup rost men lite här o var då det varit en Sthlmsbil (numera saltfria Norrland :mrgreen: )

Har tillgång till att blästra på jobbet men har aldrig gjort det....hur göra?

/S
Användarvisningsbild
av Ticken
Men hur djupt är det? Är det lixom genomrostat? Eller bara ytrost? Tänk på att det kan finnas mer än vad som syns med blotta ögat.
Jag tycker inte du ska blästra, jag tycker du ska gå på med en rondell med slipskiva så ser du exakt hur mkt som är ruttet.

/Ticken
av Candypig
Själv har jag BARA blästrat rosten jag hittat på min bil, aldrig slipat, ska göra det igen nästa vecka om vädret tillåter, det har dock bara varit ytrost, små bubblor i lacken, inte något större, men rosten kommer inte tillbaks ialla fall :)
av Ruben
videon va bra! du kan ju slå med en svetshammare på ställen som du är orolig för, är det dålig plåt så märker du det, om plåten är frisk så och vill behandla så ska du rengöra allt och spruta ny ny massa under, rengöring kan ske med högtryckstvätt och stålborste, vid blästring på svåra ställen så kan även tryckluft vara bra, allt bör vara torrt och rent innan man behandlar under redet, sen är ju frågan, hur länge kommer du att ha bilen? själv gör jag inga rost reparationer om dom inte klankar på bilprovningen. (lite dragen i skrivandet stund.) :wink:

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]