Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Min 940 har börjat "gnälla" vid körning. Ett inte alltför ljust ljud, låter som det kommer från framvagnen men har svårt att lokalisera det exakt. Ökar och minskar i takt med farten för att under 20 km/h försvinna helt.

Bytte nyligen skivor och belägg fram för att jag hoppades detta skulle försvinna. Förra våren bytte jag ena oket och i höstas bytte jag andra. Ok från mekonomen, belägg från mekonomen, skivor från biltema.

Misstänker att detta har med att bromsarna ligger på lite, men kan det även vara kardan? För kardanaxeln roterar väl alltid när bilen rullar?

Ljudet kan försvinna när bilen varit i varmgarage ett tag, och verkar vara relaterat till vädret, ju kallare desto lättare får jag problemet tycks det, minns inte att det var nåt problem i höstas när det var plusgrader. Har dock ett svagt minne att det var liknande problem förra vintern, om än lite mindre ljud.

Efter att man kört ett tag så kan ljudet öka/minska om man trycker på bromsen, ibland kan det öka/minska när man trycker på gasen.

Funderar på att lämna in den till bilia men är rädd för att dom inte hittar nåt fel, alt byter saker som inte fixar felet.

Mycket tacksam om nån har nån idé.

940 sedan 1996 som gått 37,000 mil.

Finns det nån bromsslang eller ventil med retur eller så, man bör byta?

Ändrat rubrik enligt forumsreglerna!
DDD moderator.
Användarvisningsbild
av leifer
Hur kan jag verifiera om det är hjullager, och vilken sida (just nu tycker jag inte ljudet kan sägas komma enbart från vänster eller höger).
av thunder and lightning
Hjullager är ju ofta svåra att höra var ljudet kommer ifrån. På v70:n hördes det dock rätt tydligt att vänster fram var slut. Testa att ställa bilen på pallbockar och rulla alla hjul och lyssna vid varje hjul samt känn om det vibrerar mer på nån sida genom att hålla i stötdämparfjädern samtidigt du rullar hjulet.

/Andreas
Användarvisningsbild
av JovEN
Gnäller det mer om du styr? Då kan det vara ett hjullager, men då borde det ha låtit så ett tag och i början enbart då du har svängt
av tuxedo
Min gissning är stödlagret på kardan.

Jag hade lika på en gammal 240 för några år sedan.
Det började vid kallare väderlek som ett vinande/ylande ljud, men försvann efter några km. körning.
Ljudet varierade också med olika hastigheter.

Som felsökn. provade jag att med en injektionsspruta med nål spruta in en par tre droppar tunn symaskinssolja i lagret.
Det vart då tyst omedelbart och klarade sej så nån månad innan det började igen.

Vet ej om det går att på detta sätt komma åt lagret på 940 men på 240 fanns det en liten springa mellan ytterbanan på lagret och lagerskyddet.
Där lyckades jag tränga in injektionsnålen från sidan och föra den in under lagrets gummitätning för att injisera oljan.

Försök att inte skada lagrets gummitätning ifall lagret inte är felaktigt och behöver bytas.

//tuxedo
Användarvisningsbild
av leifer
Jag bytte stödlagret inlk nån hållare i somras. Antagligen där kardanaxeln är delad i mitten om jag förstått rätt. Och detta ljud tycker jag låter som det kommer långt fram i bilen. Ljudet fanns också förra vintern som sagt.

Hjullager verkar ändå konstigt. Ljudet kommer inte från nåt specifikt håll. Jag var ute nu och körde ca 2 mil vid åtta-tiden. Efter nån mil försvann faktiskt ljudet vid körning, men kom fram varje gång jag gasade eller bromsade, men bara då. Tyckte det lät mer vid broms än vid gas dock. Inte märkt att det låter mer/mindre vid styrning.

Jag tycker detta är otroligt svårt att förstå men välkomnar verkligen fler idéer här. Kan man byta bromsslangar (finns det nån backventil som kan strula?) och vad kostar det på bilia?
av gnon49
Hade något liknande problem med min 940 för några år sedan. Problemet löste sig när jag smörjde upp oket som faktiskt gick varmt och avslöjade sig på det sättet. Bara en spekulation om vad det kan vara.
Användarvisningsbild
av leifer
gnon49 skrev:Hade något liknande problem med min 940 för några år sedan. Problemet löste sig när jag smörjde upp oket som faktiskt gick varmt och avslöjade sig på det sättet. Bara en spekulation om vad det kan vara.
Är det inte lite ologiskt om det lät förra vintern med gamla oken, och låter nu med nya ok?

Ska försöka kolla om fälgarna blir varma, nu när jag tänker på det tycker jag ibland att det luktat lite där framme ev från bromsarna.
Hej!
Jag är ny på detta forum!
Min son har en XC70 och på senaste besiktningen fick han beskedet att ett hjullager kanske var på väg att bli dåligt. Nu undrar jag hur hör jag skillnad på ljudet från ett hjullager och vägljud från däcken?
Jag har på andra bilar varit med om att vägljudet har överröstat ett begynnande missljud i lagret som sedan har blivit tydligt när de utslitna däcken har bytts mot tysta Michelin.

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]