Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SHO
bodhii skrev:Men börja med att kolla så att kablarna sitter rätt. som jag skrev i föregående inlägg. Sitter de rätt så är det kanske så att kamremmen sitter nåt kugg fel. Jag vet på min gamla golf så hoppade kamremmen nåt kugg eller 2, men på den kunde jag ställa om fördelaren så att jag fick den att gå någorlunda så att jag kunde ta mig hem. Det låter nästan lite som ett kugg eller 2 fel eller att kablarna sitter fel. Ventiler går väl fritt på B230 så det kan nog inte ta i? eller har jag fel?
Dom går fritt på alla snurror utom just K-motorn.
Tändkablarna skall sitta rätt....
Kammremmen spändes så att den gick att vrida exakt 90gr.
Tror själv på att nått kugg sitter fel så märkningen på kåpa o rem var mkt svår att se.
Lyssna gärna på länken med motorljudet (höj volymen):

rasslar på mer än vad som framgår....
av bodhii
Mitt förra inlägg kanske var lite vimsigt. från vänster framifrån sett -4 sen -3 sen -1 sen -2. men du har säkert satt dem rätt.
av blådåren
Kolla med strob/tändlampa så ser du ju om remmen sitter rätt !!?.
Kanske inte så bra att provgasa för mycket innan det är gjort..
av SHO
blådåren skrev:Kolla med strob/tändlampa så ser du ju om remmen sitter rätt !!?.
Kanske inte så bra att provgasa för mycket innan det är gjort..
Har ingen aning om hur man gör det?
vad är det man skall se med en sån ??:-/
av blådåren
Med en tändnings-lampa ser du om tändningen/(kam) står rätt .
Du har markeringar på nedre remskiva och på kamrems-kåpan, om du "lyser" med tändnings-lampan så ser du din tändförställning, har du nån kugg fel på remmen så står tändningen åt he**** .

Men i ditt läge hade jag nog nollat motorn och kollat markeringarna så att allt står rätt, innan jag hade vågat starta igen !!.
av SHO
Tror det blir till att köpa ngr trisslotter....motorn verkar ha klarat sig fint trots felmarkering för ÖD på dreven (:-)
Startar en ny tråd om blästring....
av blådåren
Blästrar man bort markeringarna använder man en fartygsbläster på övertryck... :wink:

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]