Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan,

För en tid sedan råkade jag ut för en märklig sak då jag skulle starta bilen efter ett kortare stopp.
Motorn varvar plötsligt upp i 2000-3000 rmp, ligger där och pendlar ett tag, för att sedan gå ner till
normalt tomgångsvarv. Samtidigt har lambda-lampan tänds vilket den aldrig gjort tidigare.
Nåväl återresan går bra och väl hemma igen lossar jag minuspolen på batteriet för att några
timmar senare koppla tillbaka densamma. Lambda-lampan är nu släckt och bilen fungerar normalt.

Detta återkommer under försommaren några gånger varvid jag utför samma operation som ovan.

Nyss under en längre semesterresa på drygt 60 mil uppträder samma fenomen men nu börjar även tempmätaren
att pendla från normalt mittläge till "Noll". Detta synkar på något märkligt sätt med det att motor-
varvet pendlar upp och ner. Detta upprepas till och från under några timmar men för det mesta går
bilen som den ska.
Under senare 3:e delen av semesterresan försvinner märkligt nog fenomenet.
Motorn går som den ska, tempmätaren står rakt upp, men lambda-lampan lyser fortfarande.

Den senaste tiden har problemet dock börjat uppträda mer frekvent.
Motorfläkten startar mycket oftare samt går längre än tidigare.
Det finns inga tecken på att motorn går varm, nivån i expansionskärlet håller sig inom gränserna,
och några tecken på läckage finns inte.

Jag börjar misstänka att problemet med tempmätare + motorfläkt kan ha att göra med en
fallerande tempgivare då motorn vid senaste kallstart visar en tempmätare som står rakt upp och
en motorfläkt som går för fullt !!!

Frågan är:
- om det än fler en ett fel som ger dessa symton?
- var tempgivaren (na) sitter någonstans på denna modell?
- om det finns någon där ute som kan hjälpa mig att diagnostisera detta?

//Leif
Välkommen till forumet.
Du har med största säkerhet fel på tempgivaren eller glapp i kablaget till denna.
Dina symptom och var tempgivaren är placerad (undersida termostathus) finns i flera trådar på detta forum så v.v använd sökfunktionen.
Hittar du inte all info efter sökningen så får du höra av dig igen
//Björn
Kanonbra att du återkopplade att problemet lösts.
//Björn

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]