Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av steelblade
hallå!

När jag skulle öppna bagaget på min 944 så gick handtaget sönder!! Så nu kan jag endast titta in i bagaget genom skidluckan.
Behöver lite tipps på hur jag skall kunna öppna luckan igen? Går i tankarna att lossa ryggstödena och såga upp ett hål, alltså "förlänga" skidluckan så jag kan skruva loss låset innifrån...

Eller kommer man åt på något annat sätt??
Användarvisningsbild
av Ticken
Har egentligen inget jättebra svar på din fråga.. Kan ju bara berätta det, att om du inte känner till det att det är ju en plåtskiva bakom ryggstöden i bak.. Så du kommer göra rejäl åverkan på bilen om du börjar såga där.
Det måste väl gå att köra en borrmaskin igenom låset i bak å vålda upp låset..?

Annars...?

Bild

/Ticken
Användarvisningsbild
av Odin
Knäckte handtaget på min 945'a. Som tur är kan man ju öppna den inifrån men jag tog en titt hur man skulle kunna öppna utifrån. Trots att handtaget är brett, så har det bara två stycken aluminum fjuppar som kopplar ihop det med mekanismen.
Dom två grå fjupparna mitt på bilden http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d=18453818
På min var det den vänstra, när man står bakom bilen, som var kopplar till själva mekanismien. Efter några svordomar och fipplande med en plattmejsel, fick jag upp bakluckan utifrån.

/ O
av steelblade
Ticken skrev:Det måste väl gå att köra en borrmaskin igenom låset i bak å vålda upp låset..?

/Ticken
Nja det är ju upplåst redan. Det är mekanismen som öppnar själva luckan som är problemet..

Odin skrev:Knäckte handtaget på min 945'a. Som tur är kan man ju öppna den inifrån men jag tog en titt hur man skulle kunna öppna utifrån. Trots att handtaget är brett, så har det bara två stycken aluminum fjuppar som kopplar ihop det med mekanismen.
Dom två grå fjupparna mitt på bilden http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d=18453818
På min var det den vänstra, när man står bakom bilen, som var kopplar till själva mekanismien. Efter några svordomar och fipplande med en plattmejsel, fick jag upp bakluckan utifrån.

/ O
Ska testa om man kan bända loss hela den där svarta panelen där skyltbelysningen sitter.. Men hur menar du att du lyckades få upp luckan? såg du staget där under eller??
Användarvisningsbild
av Odin
steelblade skrev: Ska testa om man kan bända loss hela den där svarta panelen där skyltbelysningen sitter.. Men hur menar du att du lyckades få upp luckan? såg du staget där under eller??
Nä, bara att underifrån försöka få in en plattmejsel innanför den vänstra, fjuppen i mitten på bilden. Mellan fjupp och plasten som sitter utanpå plåten. Sen pressa/dra utåt (akta så inte mejsel åker in i ögat eller annan känslig kroppsdel). Trögt som f@n men det funkade för mig.

/ O

Du lär ha en rörstump och fixera med t[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]