Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas88
Hej!

Jag har en Volvo 744 87,a B230F och jag undrar över strålkastarspolarna. det är så att den fungerar på ena sidan, men inte andra, så jag har tänkt mig ta bort dom helt och hållet, så nu undrar jag har dom varsin motor till torkarna? och hur i så fall tar man loss den? sen undrar jag om spolarpumpen till vindrutan också pumpar vatten till strålkastarna eller har dom en egen pump? är det några slangar som jag måste ta bort från behållaren till strålkastaren?.

Ska jag ta bort motorn till torkarna på strålkastarna eller räcker det med att ta bort bara torkararmen. men då jag tar bort torkarna så kommer väl vattnet fram till strålkastarna? kan man på nåt sätt undvika att vattnet kommer fram till strålkastarna?
av Addekarlsson
Det sitter separata motorer under/bakom varje lykta. Loss med lyktan för att komma åt enklast. Lyktorna sitter med 4 eller 5 muttrar. Sätter du tebax dom sen på samma ställe, så behöver du inte justera ljuset nått heller.

Motorerna sitter sen med 2 eller 3 skruv vardera.

Spolningen är densamma. Men det sitter ett t-kors i närheten av spolarpumpen. Där byter man till skarvhylsa bara, eller pluggar utgående slang till lyktorna.

Ta bort hela motorerna föreslår jag. För en grinig besiktningsman/kvinna kan slå ner på piggarna som kommer sticka ut. Vassa utstick listas dom som i så fall.
Samt att det är mycket snyggare utan dessa piggar. Bara spackla igen hålen som blir i plasten och lacka över.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av andreas88
okej tackar så mycket för detta ska kolla detta i morgon. men en fråga är det en spolarpump till vindruta och strålkastare? och t-kopplingen vart sitter den? kan man ta bort den helt och hållet och plugga bara slangen? eller funkar inte vindrutespolningen då?
av Addekarlsson
Det är samma spolarpump till både lyktor och ruta. Så du får antingen plugga befintlig slang till lyktorna, eller ersätta t-korset med skarvhylsa.
Detta t-kors sitter ganska nära spolarpumpen.
Börjar du riva, och sen drar lite i slangen till lyktorna, så komemr du snart se vart t-korset sitter.

Jag brukar göra en fuskvariant när jag monterar bort lykttorkare. Jag slår helt enkelt knut på slangen som sitter vid varje lykta. På detta sätt kan den som köper bilen av mig enkelt återställa lyktspolningen, utan att behöva dra ny slang.

Mvh/ Adde
av Jonasolof
tar upp tråden. frågan gäller en 940 LTT -98. förra ägaren hade plockat bort strålkastartorkarna, vindrutespolningen funkade inte heller och har inte funkat för en av slangarna från t-stycket efter pumpen var öppen. Har nu bytt pump och den funkar. Köpte strålkastartorkare. De kommer med en slang som är ngra dm lång. hur hittar man den vänstra (förarsidan) slangen bakom lyktan? Står inget i Haynes 940 1991-98.

när jag testade spolning sprutade det ur en röd plastgrej på T-kopplingen som för spolvätska från behållaren till vardera spolmunstycket på huven framför vindrutan. är det en övertrycksventil? motorn duschades.Edit: läste i en annan tråd att t-stycket med röd plast är en tryckventil som dessutom brukar gå sönder. varför behövs en sådan där? Kan man inte använda en vanlig t-koppling istället?
av Pxu
Jonasolof skrev:när jag testade spolning sprutade det ur en röd plastgrej på T-kopplingen som för spolvätska från behållaren till vardera spolmunstycket på huven framför vindrutan. är det en övertrycksventil? motorn duschades.Edit: läste i en annan tråd att t-stycket med röd plast är en tryckventil som dessutom brukar gå sönder. varför behövs en sådan där? Kan man inte använda en vanlig t-koppling istället?
Har jag provat, då tog det längre tid för vattnetr att komma fram. Så som jag fattat det håller den kvar vattnet i slangarna nära slutmunstycket. Gäller i synnerhet bakrutan med lång färdväg för vattnet.

Jag tvättar extremt! sällan. Aldrig i ma[…]

Spännande och bra färg-kombo! Amb[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte […]

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]