Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

DDD skrev:När problem uppkommer, går startmotorn runt alls?

Kan även tipsa om du har ett larm, te.x VGA I, så se till att koppla bort startspärren på det.
hej.
neej startmotorn rullar inte och solenoiden slår inte till,? verkar av så att solenoiden/startmotorn får ingen spänning då man hör inte "klicket" ifrån solenoiden ?
ang, larm så har jag inegn då jag plockade loss den gamla larm som fanns tidigare,och var tarsig och inte funkade.
enda jag har kvar är startspärren som man kan slå av/på via ett litet lås/nyckel under instr, panelen invid ratten.
Användarvisningsbild
av zamme
Valentinos skrev:
zamme skrev:nästa gång den inte vill starta ha tändningen på o "tjuvkoppla" startmotorn, då sätter du spänning på den lilla sladden på startmotorn.

jag har haft samma problem på en 744 -87 automat, o en kompis på en 744 -90 manuell. då tjuvkoppla vi o det funkade :P
Hej.
detta låter intressant och undrar om du kan förklara lite mer ingående hur du menar man skall tjuvkoppla?
menar du tex, att man tar 12v kabel direkt från batteriet och kopplar in på startmotorns 12v solenoid pol (lilla kabeln)?? eller är det annat sätt du gjort?

det e precis så jag gjort :) jag har kopplat in en kabel o knapp i bilen så när bilen inte startar med nycklen, så trycker jag på knappen :P
zamme skrev:
Valentinos skrev:
zamme skrev:nästa gång den inte vill starta ha tändningen på o "tjuvkoppla" startmotorn, då sätter du spänning på den lilla sladden på startmotorn.

jag har haft samma problem på en 744 -87 automat, o en kompis på en 744 -90 manuell. då tjuvkoppla vi o det funkade :P
Hej.
detta låter intressant och undrar om du kan förklara lite mer ingående hur du menar man skall tjuvkoppla?
menar du tex, att man tar 12v kabel direkt från batteriet och kopplar in på startmotorns 12v solenoid pol (lilla kabeln)?? eller är det annat sätt du gjort?

det e precis så jag gjort :) jag har kopplat in en kabel o knapp i bilen så när bilen inte startar med nycklen, så trycker jag på knappen :P
Hej.
tack för tipset, skall testa detta nästa gång då volvon vägrar starta igång?
nu har jag under tiden sett till att rengöra,putsa kontaktytorna till samtliga inkoplade batterikablar och batteripolerna och kontrollerat batteri späningen vilket det verkar va normalt uppladdat 12,7V och får se hur länge bilen funkar tills nästa gång det blir samma fel??
om bilen funkar nu utan problem i minst 2 veckor så är det tecken att det är ett simpelt kontaktfel och jordnings fel..!
av DDD
Valentinos skrev:

Kan även tipsa om du har ett larm, te.x VGA I, så se till att koppla bort startspärren på det.
hej.
neej startmotorn rullar inte och solenoiden slår inte till,? verkar av så att solenoiden/startmotorn får ingen spänning då man hör inte "klicket" ifrån solenoiden ?
ang, larm så har jag inegn då jag plockade loss den gamla larm som fanns tidigare,och var tarsig och inte funkade.
enda jag har kvar är startspärren som man kan slå av/på via ett litet lås/nyckel under instr, panelen invid ratten.
Låter inte helt otänkbart med en felande startspärr. Bra med en knapp som nödlösning tillsvidare.
DDD skrev:
Valentinos skrev:

hej.

Låter inte helt otänkbart med en felande startspärr. Bra med en knapp som nödlösning tillsvidare.

Nu har jag kollat och resistans mätt jordnings punkterna, jord kablarna osv och det är nog ett jordfel som gör att den vill inte starta igång ibland?

så för att lösa detta problem har jag nu monterat en extra jordningsfläta(från Mekonomen) från batteriets minuspol till en passande lämpligt stort bult där det finns bra jordplan(rengjort kontaktytorna) för att säkra perfekt kontakt sen åter igen gjort resistansmätning runt om och det visade att batteriet nu visar bättre ,högre späninng (13,5V) än tidigare lite över 12V bara ?

I och med detta så fattar man nu att bateriet tidigare laddades dåligt ,samt att start motorn fick inte tillräckligt ström för att starta igång.

det dumma med den jordkabel som sitter på batteriet är att den går nånstans under motorn och sen vidare nåntans i chassit?
det tyder på att den anslutnings punkt på chassit/motorn är smutsig eller rost osv så att den leder inte så bra länge!

nästa grej är att hitta den jordpunkten och lossa jordkabel och rengöra ytorna?

och för detta jobb måste man ha en lyft för att komam under bilen,,suck.!

Fattar inte att ett sån viktig grej har Volvo ingenjörerna missat vid framtagningen av detta volvo modell??

PÅ min gamla 745 -86 fanns flera jord punkter/kablar som gick från batteriets minuspol så detta fel uppkom aldrig.

Enda som man kunde få ibland var att batteriets poler hade ibland korruderat av syra och liknande så att den laddades inte så bra, men det var bara att rengöra ordentligt polerna och polskorna så funkade sen batteriet och laddningen bra.
Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]