Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Arne
ceddan9 skrev:Nu har jag haft bilen igång, och hållit motorn varm en stund, ser inte nått läckage, det ända jag kan se är vit hinna som är på motorblocket bakom kamremsskyddet (utsidan) är det nått som verkar "intressant"?
Då är det nog vattenpumpen som läcker.
av ceddan9
Jag ska prova att provtrycka när jag har fixat grejor för att göra det.
Men jag tycker att det är lite konstigt att jag inte märker nått trots att det inte är nån nivå i expansionskärlet. Om jag inte skulle märka att bilen ökade i temperatur när jag körde sakta på små grus vägar så hade jag inte upplevt nått problem.
Om det skulle vara vattenpumpen som läcker, borde det då inte bli tomt och motorn överhettad?

Om jag inte har helt fel så rymmer det ca 4 liter vatten, och ska det då "räcka" med hälften?, eller ca 2,5 liter ?!
Jag kan alltså köra med bilen utan problem trots att jag inte har nån nivå i expansionskärlet...
Men nu vill jag ju att det ska vara rätt och fungera som det ska
av bodhii
Kylsystemet rymmer 8,5 liter tror jag, och från tomt expansionskärl till min strecket går det i ca en halv liter. Det farliga med att köra med för låg nivå i expansionskärlet (tomt kärl) är att toppen inte får tillräckligt med kylning om nivån sjunker ytterliggare och då är det bara en tidsfråga innan du får större problem. När är kylaren bytt? töm systemet och slit upp den och kolla gavlarna.
av DDD
Låser enligt reglerna på forumet som tidigare meddelades via länk.
Pm kan sändas om ändring kommer göras. Då kan tråden eventuellt låsas upp.

MVH

Edit:
Tråden upplåst efter pm från trådskaparen.
Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]