Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

jag har en fråga angående mitt bromssljus på min 945 från 1994, har märkt att bromsljuset bara funkar på höger sida och i luckan men inte på vänster sida, det vanliga positionsljuset lyser på vänster sida och höger sida, har plockat ur lampan ur lamphållaren och slipat rent stiften både på lamphållaren och i insatsen i bilen. och kollat så att stiften spänner mot lampa och insats, inga problem där, testade även med en annan lampa men ingen skillnad :x när jag köpte bilen hade jag problem med positionsljus och bromsljus på höger sida, då slockna det helt bak när jag bromsa, men detta händer inte på vänster sida. så vad tror ni är problemet?

bromsljuskontakten borde funka i och med att dom andra bromsljusen går, eller har jag fel? allt annat ljus på vänster sida funkar, back, blink, dim och positionsljus även om jag använder alla samtidigt.
Senast redigerad av 1 andreas88, redigerad totalt 0 gånger.
Det låter som att det är något kabelbrott eller dålig kontakt i kontaktstycket till armaturen.
Har du drag på bilen kanske det sitter en "strömtjuv" som kapat kabeln till vänster bromsljus?

Du har rätt i ditt antagande att bromsljuskontakten borde vara hel, eftersom den styr strömmen som går via säkringshållaren och till alla tre bromsljusen.

Prova för säkerhetsskull att mäta om du får fram spänning till lamphållaren samt ohm-mät lamphållaren, så vet du om felet kan sitta någon annanstans (men det borde det inte göra).

Lycka till!
har mycket riktigt drag på bilen, men tror inte att det är felet, bromsljuset funkade på vänster bak senast i söndags sen har det bara slutat fungera :x det är ju tre anslutningar på lamphållaren, en är ju jord, dom andra två är positionsljus och bromsljus eller? nån som vet vilken som är till vad? hur ohm mäter jag lamphållaren?
problemet är löst!! mätte med multimeter och den hade ström på ena kabeln 12.2V, och när jag bromsa så var 9,2 på den andre kabeln, men märkte att när jag rörde i kalblaget så ökade spänningen till 12,5V så följde kabeln fam mot baksätet, och precis bakom ryggdynan var denna kabeln avklippt och skarvad (ska den vara det?) så nu är den ihoplödad och krympslang runt, så nu funkar bromsljuset igen. och fick en present med i detta också, har alltid sen jag köpte bilen haft problem med att glödtrådsvakten lyst till och från, men nu är den också släkt :lol:
Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]

Volvo car UX

Har fått notis både via appen och i bi[…]

Hastihetsmätare.

Har samma problem… Ibland om jag dunkar ti[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]