Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av slidnert
HEJ!

Jag köpte en 740 nyligen som gick mycket fint fram tills igår. Då började lambdalampan lysa när jag körde. När jag kom hem kollade jag diagnosboxen och fick felkod: 1.4.3 i uttag 6 (knackgivarsignal). Jag nollade felkoden och körde igen nästa dag för att kontrollera så att det verkligen är fel. Lambdalampan och koden kom tillbaka efter ca 3 mil.

Bilen har blivit lite ryckig i gången och lite tröttare. Någon som vet vart man ska börja kolla efter fel? Eller om någon som haft liknande problem lyckas lösa det, beskriv gärna hur ni gjorde.

Tackar för svar och idéer!

MVH
Johan
av tuxedo
Vid varvtal över 2000 rpm och varm motor gör styrkortet en test av knackgivarsignalen.
Om den är felaktig görs en sänkning av tändningen och därefter sätts felkoden1-4-3.

Detta att systemet sänker tändningen är orsaken till att den blivit "tröttare".

Det är förmodligen fel på knackgivaren eller kontaktresistans i anslutningskontakten.

Knackgivaren sitter på motorblocket under insuget.
Vid byte av knackgivaren måste den dras med ett visst moment för att den ska fungera korrekt.
Köp den på Volvo och be samtidigt om info vilket moment den ska dras.
Det finns två typer, typ 1 skall dras med 11 Nm och typ 2 (med 45°fasad övre kant) skall dras med 20 Nm.
Fråga när du köper den vilken typ det är.

//tuxedo
av slidnert
Det blir och kontrollera knackgivar anslutningarna först. Knackgivaren lokaliserade jag igår, men måste man plocka av insuget om jag måste byta givaren? Kan vara bra och veta det ifall man måste köpa en insugspackning också.

MVH
Johan
av tuxedo
Vet ej om man måste ta av insuget, men det är ju lite trångt därunder så det kanske måste bort om man ska komma åt med momentdragning.

Annars är det väl inte fel att ha nya insugningspackningar ligga i reserv heller för det är inte ovanligt att det blir läckage på dom och då går motorn väldigt dåligt.

//tuxedo
av slidnert
Har kollat på anslutningarna nu och dem ser OK ut. Sprajade 5-56 i givaren. Lambdalampan och givaren har alltid gett utslag efter ca 3 mil (lugn körning) men jag har kört 6 mil (hetsig körning) och inget har dykt upp än. Nu är det bara hoppas på att detta fungerar. Det fungerade förra året på min morfars 740 när vi sprajade 5-56 i hastighetsgivaren.

Nepp, det är aldrig fel att byta den packningen. Ska nog göra det oavsett, den ser inte ny ut.

MVH
Johan
av slidnert
Nu har jag kört strax 20mil och felet har inte kommit tillbaka. Fick felkod på 1-3-1 i bränsleboxen idag men det är åtgärdat. Tror att felkoderna kommer pga att bilen inte gått mer än 14800 mil på 21 år och max 1000mil på 4 år. Har pratat med mina elektrikerkollergor och dem sa att det brukar räcka med att spraya 5-56 i givare för att dem ska fungera igen för att givarna behöver röras väldigt ofta annars erjar dem igen.

Men jag tackar för all hjölp och idéer jag fått.

MVH
Johan
Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]

Volvo car UX

Har fått notis både via appen och i bi[…]

Hastihetsmätare.

Har samma problem… Ibland om jag dunkar ti[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]