Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av royalbopper
Jag behöver några goda råd!

Jag har planer på att köpa en rostig 940 gl med automat, för att ta motor och automatlåda inklusive all elektronik, insprutning katalysator mm och montera i en 50talsbil. Vad kan man drabbas av för motgångar? Vad ska jag tänka på? Jag vet att det blir till att ta hela kabelhärvan bränslepumpar mm. Mekaniska saker som att bygga motorfästen och växellådsfästen kardan dra nya bränsleledningar och sånt är inga problem.

Hade tänkt ha en V8 i bilen men bensinpriset gör att jag kan tänka mig att avstå V8 mullret för en ekonomisk, lättskruvad och hyfsat miljövänlig, pålitlig motor för prisvärda långfärder till div rock´n roll partyn landet runt!

H sigge!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan bli lite av "total conversion" då du kommer att ha 12 Volt i den sen så all el måste nog byggas om förutom att du även lägger till härvor som behövs för motorsystemet. Hur jobbigt det blir att modda 50-talsbilen beror ju på vad det är för bil vi talar om, det är väl inte en Morris Minor förmodar jag :mrgreen: . Sen skall tanken byggas om för att hysa tankpumpen e.t.c. .

Mvh GK
av rd350
Du utgår från den bil som lär vara enklast att konvertera ifrån med god tillgång på reservdelar så några större överraskningar lär du inte stöta på. Se till att få kardanen ordentligt balanserad, det sparar mycket bekymmer...
av royalbopper
Kärran är ingen morris minor direkt utan en usa tillverkad ???????? av 1956 års modell,har 12 volt original så inga problem där! Funderar på om man kanske inte behöver tankpumpen eller den under golvet utan kan använda en "vanlig" elpump utanför tanken.

Motorrummet är konstruerat för en "bredaxlad V8 så jag kan nog sitta bredvid motorn och skruva.

Fick lite ångest när jag insåg att hastighetsmätaren inte är vajerdriven på volvon, men upptäckte att drevet som behövs till lådan för att konvertera den till vajer finns att köpa!

Men en rejäl kabelhärva blir det nog jämfört med original, och kanske svårt att hitta lämpliga platser till styrboxarna mm.

Sen är det väl bara att byta bränsletrycksregulatorn så kan man köra på hembränt också ??:-/

H sigge!
Användarvisningsbild
av Mabuse
royalbopper skrev: Sen är det väl bara att byta bränsletrycksregulatorn så kan man köra på hembränt också ??:-/
Planerar du att köra på hembränt är det bättre att byta spridare till några som flödar mer, och/eller ett piggyback-system så du kan köra på både och.
För goda råd och mycket erfarenhet av etanol-konverteringar, kolla runt lite på forumet http://etanol.nu
:-)-)
av royalbopper
Etanolkonvertering får nog vänta lite, men motorinstalationen i sig tror jag inte kommer att bli så invecklad. Kan väl bli lite trubbel med det elektriska innan man får allt att funka.
Jag har tidigare monterat en b21förgasarmotor med automat i en 1956 års opel kapitän, plättlätt när man har gott om plats i motorrummet.

H sigge!
Volvo car UX

Lite snabbare centerdisplay, nästan så […]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! A[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]

Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]