Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av slidnert
Hej!

Jag har nu efter vintern fått ett problem med min 744 (90:a). På tomgången går han bara på 3 cylindrar. Fördelare, rotor, tändkablar och sift är bytta. Har hällt i insprutsrengörning och nu går han på 4 cylindrar när han är kall och 3 cylindrar när han är varm.

Tackar för svar!
Johan
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du tittat på hur stiften ser ut. Ditt problem kan vara bränslerelaterat, för att utreda detta skulle det vara bra om du provade med att spruta in startgas i insugskanalen efter LMM (LuftMasseMätaren) och ser hur motorn reagerar på det. En annan sak du kan titta på är det så kallade spridarreläet som är svart och sitter på expansionskärlet, Öppna reläet och löd om alla lödningar då detta relä ofta är behäftat med s.k. kallödningar vilka brukar visa sig när reläet börjar bli varmt. Börja med ovanstående förslag så får vi se.

Mvh GK
av slidnert
Tackar för svaret. Insugspackningen var skit, bytte den sen gick han som han skulle. Dagen efter jag bytte packning kom ett nytt problem. Bilen går dåligt nu, hackar när man kör och det känns som något kväver motorn.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kollade du reläet och lödde du om det? Kontrollera reläets jordpunkt nere vid sidan av strålkastarhuset (sitter en skena med ett antal jordanslutningar), det brukar ofta vara problem med den jordpunkten, gör rent och säkerställ god kontakt.

Mvh GK
Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]