Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Diversion
Tomgången är jämn men när man tvärgasar så liksom tvekar den ett kort ögonblick och skakar till som om den inte skulle gå på alla burkar. Håller man varvet högre t.ex. runt 2000 och gör samma sak så gör den inte det. Dessutom känns det som om den skulle gå lite ojämnt/ryckigt vid stadskörning(40-60 km/h). Landsväg är inga problem, åtminstone märker jag ingenting onormalt.

Kan tillägga att jag först trodde att någon av bränslepumparna skulle vara boven men de verkar fungera som de ska.

Någon som har en teori?
av rd350
Börja med att kolla felkoder, kan vara luftmassemätare, luftläckage vid dennsamma, insugningspackning eller annat. Kolla luftläckage med startgas. Du skrev att du kollat bränslepumparna så då antar jag att du kollat bränsleledningarna vid tankarmaturen också annars är det vanligt med rosthål och läckage där.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Gör startgastestet.

Spruta startgas på vacuumslangar och insugsslangar, om motorvarvet går upp har du hittat en läcka eller läckor.

Kontrollera följande.

Alla vacuumslangar så att dom är hela, ta loss dom en och en och bänd och vrid på dom så att du är säker på att dom är hela. Efter att du kollat en slang, sätt tillbaks den innan du tar loss och kollar nästa, detta för att hålla ordning på slangarna.

Insugskanalen, från luftfilter till spjällhuset. Ta loss slangar och kontrollera dom noga.

Kontrollera om luftfiltret är i god kondition. Kontrollera att gasspjället inte kärvar.

Kontrollera bränsletrycket.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av emwtur
hade liknande problem på en 88:a 740 jag hade.
veckade slangen till spjället var sprucken i vecken !
ta loss . dra isär slangen lite och titta inuti så du inte ser omvärden genom vecken :-)
löstes genom att dra på lite isoleringsband på slangen !
/emwtur
av Diversion
Tack för tipsen skall kolla upp det och jo apropå... När man startar så liksom hugger kopplingen första gången den går i ingrepp (ta släpp ta släpp ta släpp, känns det som) men sedan försvinner det och då menar jag tredje eller gjärde gången man använder den efter att man startat. Inträffar bara när man skall igång från stillastående på ettan.

Detta inträffar oavsett om bilen stått en dag eller en vecka. Kan tillägga att den är bytt för bara några tusen mil sedan. den gamla gjorde också så och den nya började med fasonerna rätt fort. Någon annan som har upplevt detta?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Bytte du koppling själv eller gjordes det på en seriös verkstad?

Mvh GK
av Diversion
gnestakalle skrev:Bytte du koppling själv eller gjordes det på en seriös verkstad?

Mvh GK
Den är bytt på en auktoriserad verkstad så det borde inte vara slarv vid monteringen (hoppas jag) som är problemet.
av slidnert
Samma sak gjorde min 740 GL -90. Bytte insugspackning, gick sedan bra.
Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]