Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Det är snart dags för byte av bromsskivor och bromsbelägg baktill på min 960 från -95.
Vad jag undrar är vilka moment som skiljer 960 bak från guiden för 940 här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=10697

Det är mitt första byte av bromssystem, så alla tips är välkomna.

Hur är det med skydden för bromsskivorna? De nuvarande verkar vara original, och ser således inte så bra ut (läs: sönderrostade). Behöver/bör jag köpa nya skydd i samband med bytet, eller kan jag vara utan?

Tackar för svar!
Det skiljer lite men principen är samma. Du har en justering till handbromsen som du släpper genom ett hål i skivan så får du av den lättare. Ofta räcker det att släppa den på vieren inne i bilen för att få av skivan. Viktigt är dock att justera ute vid hjulen när du sätter ihop allt igen. Vidare så har du en anorlunda fjäder jämfört med 940 som håller ihop handbromsbackarna, den liknar en hästsko. Sköldarna är lite knepigare! Vill du inte byta hjullager samtidigt (det vill du förmodligen ej) så måste du skära ett snitt i den nya skölden för att få den på plats. Kolla även vierarna, de brukar bli dåliga något oftare än med den stela axeln. Har bilen traskat långt händer det att hålet i bakaxelbryggan blivit för stort så vieren "åker igenom" det löser man med en vanlig bricka på vierehöljet. Du förstår vad jag menar när du får av grejorna.
Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]