Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Bensin i oljan kan göra en hel del på HC. Lätt att kolla om man kopplar ur vevhusventilationen med avgasmätaren inkopplad.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har man bensin i oljan kommer den till insuget genom vevhusventilationen. Så se om HC sjunker när du kopplar ur ventilationen. Utan avgasmätare får man väl fråga lite snällt när man är på bilprovningen...
Och det är den lilla slangen det mesta går genom på tomgång, så det den man får lossa. Och sätta ett finger över anslutningen på insuget, annars blir det tjuvluft och konstiga avgasvärden.
av AudiRaacing
Sparkz. Detta lät ju intressant.

Vad tror ni då att jag borde göra? Hade ett CO värde på 5,4 (3,5). Det är en B230F en -87a. Stora servicen är nyligen gjort. Den har stått i 2 månader i konstant -20 eller mer. Kan det vara så att den kanske lägger tillbaka sig när det har börja bli varmare och att man har hunnit köra den varm? Tempen stiger upp till ca 1½/5-delar av tempmätarn nästan direkt.
Massa folk pratar om att tanka e85 men varför inte fixa problemet istället? Endel pratar om lambdasonden, endel pratar om termostaten. Har hört massa men vad ska jag kolla först? :)

En tanke är även hur bilen står n&[…]

Volvo car UX

Nu har även jag fått denna uppdatering […]

Varför blev det en spricka eller trasig toppl[…]

Spännande och bra färg-kombo! Amb[…]