Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Samma fel.

Alla givare igenomgångna, insugspackning och vacumslangar utbytta (behövligt) Avgassystemet tätt, lamdasonden rengjord och uppmätt. Olja och filter bytt.

Samma fel kvarstår, felkoderna nollas, bilen startas och går på 1500 rpm, till den faller till ojämna 700 rpm tomgång, pendlande. Håller dessa 1500 rpm oavsett växel, så alltså 60 km/h på femman utan gaspådrag...

Tills motorlampan tänds efter ca 5 mil, då går bilen som den ska. Felkoder på för mager blandning (se ovan).

Bilen är normalt bränslesnål, och startar normalt, stiften ser OK ut.

I veckan ska jag göra ett avgastest, har den godkända värden trots motorlampan så åker den ur, så får jag ta hand om felet sen...
Har du kikat in i spjällhuset och sett hur det ser ut,ska vara rent ingen stor sotkaksring.Spjället ska vara ytterst lite öppet,finns justerskruv vid sidan som man kan justera så att den precis ligger imot och öppnar spjället ytterst lite.Tomgångsmotorn rengjord? Du kan även testa att lossa kontakten till spjällägesgivaren och bygla i kontakten från mitten till ena sidoanslutningen och se om tomgången sjunker till normalt med motorn igång. :)
Bilen besiktigad och felet fixat permanent.

Tog en kväll på jobbet med bilen och Bosch ESI(tronic) och fullständig felsökningsinstruktion på LH 2.4 Jetronic. Mätte soppatrycket, flödesmängden, ja RUBBET.

Rev ALLT, körde samtliga ställdonstester, mätte ALLT. Bytte till min lagade styrbox då den lånade inte hade kontakt med kallstartspridaren vid ställdonstestet.
Bilen startade direkt och gick perfekt, och gått så nu i 15 mil, är, för en F då, skapligt pigg och snål också, 7 mil och tankmätaren har inte rört sig :). Besiktad med avgasvärdena (Gränsvärden inom parentes):

CO 0,0 (0,5)
CO 2500 0,0 (0,3)
HC 025 (100)
Lambda 1,02 (0,96-1,04)

Vilket jag tycker är okej för en bil med snart 50k mil bakom sig.

Nu ska jag fixa en dragkrok, nu när den går riktigt så kan det kanske vara värt att köpa en ny för 1500 :) Kanske ska laga rosthålen i golvet med så det inte händer samma fel igen ;)

Tack för all hjälp :) Framförallt "Hermulen" och "rd350" :)

Jag tvättar extremt! sällan. Aldrig i ma[…]

Spännande och bra färg-kombo! Amb[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte […]

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]