Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ImpulzE
Hejsan!

Har en 740 med ett underligt fel.

Det yttrar sig genom att ha en tomgång ca 1000 varv när den är kall och 1600 då den är varm. Den tenderar även att gå upp och ner på tomgången när den är ordentligt varmkörd.

Till saken hör att lampan för avgasrening tänds och släcks lite nu och då. Den ska väl lysa konstant till felet är åtgärdat om jag inte minns helt fel?

Får inga felkoder...

Tidigare i vinter gav jag starthjälp med bilen och innan gick den klockrent och efter det så började dessa saker hända. Bytte batteriet då jag såg att det svällt upp och blivit klotformat. Då gick felen till sig och jag trodde att allt var lugnt, men efter ett tag började lampan för avgasreningen lysa igen, dock gick bilen som vanligt på tomgång men efter hand så har det ökat och blivit värre igen.

Någon som har nått vettigt förslag på vad det kan vara?? Ställer mig frågande till att den inte ger felkoder och varför lamda-lampan släcks och tänds..

tack på förhand.
av DDD
Hej!

Det låter som att du har flera fel på bilen!? Vilken motor sitter i bilen?
Möjligen ett jordningsfel?

MVH
av ImpulzE
Hej!!

Det sitter en b230f.

Kan tänkas att det är ett jordfel. Jag kollade upp laddningen idag och den verkar OK. 14.2 volt vid normalt användande och tomgång. Vid max belastning laddade den 12.5 volt. DVS. Hel-lyse + extra-ljus + full fläkt + stjärtgrill + eluppvärmd bakruta.

Testade att plocka bort ettans säkring idag och efter det så fungerar bilen som vanligt igen. Dock började lambda-lampan lysa ganska omgående.

Är lur på om det är lmm eller lambdasonden.. Isf, hur kollar jag dessa grejjor på ett enkelt sätt?

Mvh
Användarvisningsbild
av Sparkz
Börja med att kolla felkoder. Antagligen får du nånting med tomgångsreglering.

Sen en mekanisk översyn.
Spjällhus: Gör rent och grundjustera spjället, justera tomgångskontakten. Får inte styrenheten signal om att spjället är i tomgångsläge bryr den sig inte om att reglera tomgången. Proceruren finns beskriven här på forumet i flera trådar, sök lite.
Tomgångsventil: Gör rent och kolla så den rör sig lätt. (Prova att knacka till på den när motorn går på för hög tomgång, ramlar den ner till rätt nivå då är ventilen trög)
Tjuvluft: Kolla slangar och insugspackning.

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]