Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej.

Min 740 började gå ryckigt och ojämnt och efter ett tag så startade den inte. På verkstan bytte dom både bränslepumparna och bränsle filtret. Bilen gick efter det utmärkt i två dagar. Enda skillnaden var att man hörde ett svagt surrande ljud när man körde som inte fanns innan samt att tankmätaren åkte upp och ned.

Tre dagar efter den varit på verstan startar den inte igen. Vad kan felet vara?

Tacksam för all hjälp!
Eftersom bränslemätarens funktion på 740 är ökänt dålig bör du kolla att du verkligen har bränsle i tanken. Har du kunnat fastställa var det surrande ljudet kommer ifrån? Ta ur bränslepumpsreläet och löd om alla lödpunkter eftersom kallödningar är vanliga på dessa relän.

Mvh GK
emanuelnorrhall skrev:Jag var och tankade fullt igår. Det surrande ljudet kanske kommer från den nya bränslepumpen? Tack för tipset om bränslepumpsrelät. Har ingen lödpenna. Kanske är bättre att köpa ett nytt relä?
Eller skaffa en hyfsad lödpenna, den kan du kanske ha nytta av annars också.

Mvh GK
Ta bort reläet, sen har jag för mig du måste ta av själva plasten som kapslar in reläet.
Om man tittar på lödningarna så kan man se sprickor i dem.
Se bild: http://www.leifline.com/reptips/images/ ... digfel.JPG

Så du kan i princip bara smälta tennet igen så det får kontakt med stiften, så ska det funka.
Ska man göra det korrekt enligt lödningens regler så bör man ta bort lodet(lödtennet) och ha på nytt.

Lycka till
Dessvärre är det så att lödningarna kan se helt OK ut men när bilen startas och reläet blir varmt så öppnar sig sprickorna. Man bör alltså löda om alla lödpunkter oavsett om dom ser bra ut eller inte.

Mvh GK

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]