Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hace1
Hej jag har en 740 -90 med automat och idag började jag höra transmissonsljud, bilen låter som en radiobil på ett nöjesfält om någon kan minnas det, det är ett tjutande ljud som verkar komma från lådan och följer gaspådrag men inte fart.
Lägger jag i parkering och varvar hörs inget utan bara vid belastning på alla växlar, kan det vara turbinen i lådan som låter?
Kollade oljan och den ligger mellan min och max med varmkörd bil och då tryckte jag ner stickan hela vägen (förbi låsningen som håller stickan) jag förmodar att det är så man ska avläsa nivån?
Vad brukar hända med dessa lådor, kan jag räkna med ett byte redan efter 25000 mil?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Lådorna brukar hålla längre än så. Kollade du kvaliten på oljan också? Den skall vara klarröd och inte lukta illa, det finns en gul variant också och den skall således vara klargul.

Mvh GK
av hace1
Oljan var inte klarröd kan jag säga men den luktade inte bränt i alla fall, är ett oljebyte för sent om det är ett lager som har lagt ner eller vad tror ni?
Hur går ett oljebyte till, är det ner med tråget byta filter och hälla i ny olja genom påfylningsstickan?
av volvo944gl
hace1 skrev:Oljan var inte klarröd kan jag säga men den luktade inte bränt i alla fall, är ett oljebyte för sent om det är ett lager som har lagt ner eller vad tror ni?
Hur går ett oljebyte till, är det ner med tråget byta filter och hälla i ny olja genom påfylningsstickan?
Exakt.
men akta rören när du ligger där under bara. antar att du har 2 rör som går ner som kylning

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]