Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag hissade bilen igår för en allmän koll och såg då att ett fäste till handbromsvajern rostat av. Vad göra, svetsa fast igen eller finns det att köpa nytt? Det kanske finns nåt bra namn på delen jag behöver så jag kan ringa volvo eller mekonomen och beställa?

Vet ej om det har med saken att göra men handbromsen tar inte direkt när jag dragit upp spaken utan den låser först efter nån sekund. Kan det vara så att om fästet är av blir det för lång/fel väg för vajern att spänna ut backarna?
thunder and lightning skrev:
päpplet skrev:Biltema har ett reparationsset där fästet sitter svetsat på en avgasklämma du skruvar fast runt bakaxeln :wink:
Det låter ju smidigt! Tack för info!
Jag har provat den. och den funkar. men det är inte den bästa... jag fick ingen bra handbromsvärkan med den.
volvo944gl skrev:
thunder and lightning skrev:
päpplet skrev:Biltema har ett reparationsset där fästet sitter svetsat på en avgasklämma du skruvar fast runt bakaxeln :wink:
Det låter ju smidigt! Tack för info!
Jag har provat den. och den funkar. men det är inte den bästa... jag fick ingen bra handbromsvärkan med den.
Den ser ju bara till att inte vajjern trillar i backen - har svårt att förstår hur den kan påverka bromsverkan !
Det finns liknande lösningar hos dom flesta reservdelskedjor.
ex
http://www.autokatalogen.se/afw/boras/v ... dNo=157611
volvo944gl skrev: Jag har provat den. och den funkar. men det är inte den bästa... jag fick ingen bra handbromsvärkan med den.
Det var möjligtvis inte så att du köpte handbromsbackarna på samma ställe för dom ska man undvika :)
päpplet skrev:
volvo944gl skrev: Jag har provat den. och den funkar. men det är inte den bästa... jag fick ingen bra handbromsvärkan med den.
Det var möjligtvis inte så att du köpte handbromsbackarna på samma ställe för dom ska man undvika :)
jag köper alltid mina bromsar på biltema. dock gillar jag inte skivorna. men man får vad man betalar för ju..
biltemas brombelägg håller länge o bra. skivorna håller väl kanske 1000 mil MAX. sedan e dom snea.
jag har alltid haft bra handbroms på volvon. till nu när dom har pajat.
men när jag montera min sådant fäste. så ville den gärna "stanna kvar" i samma läge. alltså typ hängde sig över mot vänster bakhjul. och nästa gång man drog så tog den nada.
Men det kanske bara var på den bilen.

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]