Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Azreal
Årets arbetsorder efter besiktningen vart som väntat handbromsen vilket jag inte orkat åtgärda.
Detta löste jag snabbt sedan jag fick tillgång till ett vettigt garage med värme i.
Tillbaka till bilprovningen för att i ytligare ett år kunna köra.

Dock så testade den trevlige mannan såklart den vanliga bromsen med, och fick ett värde över 30% i fördelning.
Så ombesiktning igen.

Det jag gjorde i sommras var att byta ena bromsoket i bak då det gick sönder när jag försökte få loss kolvarna.
På denna sidan har jag nu väldigt bra broms.

Är det ens någon ide att byta belägg, samt konditionera upp oket på vänster sida för att lyckas få mina sista procent så jag kan åka ett år till ?
"man byter ju alltid i par", det är jag medveten om, men jag är oxå rätt snål när det gäller mina bilar =)

Kontentan och min fundering jag vill bolla med er är:
Köp nytt ok direkt och sätt ditt, eller chansa att få det gamla oket så pass bra att jag klarar de trettio procenten?

Första besiktningen gav i bak följande värden: v1.6 | h 2.2, medans den andra ombesiktningen gav: v1.5 | h2.3.
Så det är ju på det "berömda håret".
Användarvisningsbild
av Sparkz
Bromsok ser jag ingen anledning att byta i par om det ena går lätt och har hela damasker.
Byta eller smörja upp är lite svårt att svara på, jag har ju inte känt på dina kolvar och tittat på damaskerna. Smörja upp är en nödlösning, det brukar inte hålla ett år ens. Och Biltema har billiga ok...
Användarvisningsbild
av emwtur
jag skulle kolla om kolvarna rör sig - gör dom det tjänar du inget på att byta oken -
annars - Ok på biltema kostar inte mycket. - hur dom håller lämnar jag osagt men mina är inne på tredje året nu !
/emwtur
av Azreal
Ska nog försöka satsa på att vara snål, med lite tur kanske jag får förmånsbil via företaget innan sommaren.
Det blir nya belägg, kondistionering av oket, samt lite tur så går den nog genom besiktningen =)

Tack för feedback!

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]